Överdel utav innerfilter = cirkulator?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Överdel utav innerfilter = cirkulator?

    Tjenare, skrev nyss en lång lång tråd på kanske 1 A4.. Tydligen så ville zoopet krångla så tråden blev aldrig postad.
    Då jag inte har orken att skriva om, förklara varför jag undrar detta osv igen så tar jag det kortfattat..

    Kan man sätta i en fluval innerfilters överdel, löst i akvariet utan något "filter" under för att skapa en bättre cirkulation vid ytan, UTAN att man fördärvar delen?

    Propellern kommer alltså isf vara oskyddad under vattnet och kanske fördärvas av skit osv?!

    Anledningen till att jag frågar istället för att testa är då jag inte vill förstöra pumpen i onödan.
    Förstår att jag inte kommer kunna få några svar med garantin att delen inte försämras.. Men vill helt enkelt ha feedback..

    Varför jag vill göra så är för att jag har för dålig cirkulation med mitt innerfilter, så vattnet inte blir tillräckligt syresatt..
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av exight
    Tjenare, skrev nyss en lång lång tråd på kanske 1 A4.. Tydligen så ville zoopet krångla så tråden blev aldrig postad.
    Då jag inte har orken att skriva om, förklara varför jag undrar detta osv igen så tar jag det kortfattat..

    Kan man sätta i en fluval innerfilters överdel, löst i akvariet utan något "filter" under för att skapa en bättre cirkulation vid ytan, UTAN att man fördärvar delen?

    Propellern kommer alltså isf vara oskyddad under vattnet och kanske fördärvas av skit osv?!

    Anledningen till att jag frågar istället för att testa är då jag inte vill förstöra pumpen i onödan.
    Förstår att jag inte kommer kunna få några svar med garantin att delen inte försämras.. Men vill helt enkelt ha feedback..

    Varför jag vill göra så är för att jag har för dålig cirkulation med mitt innerfilter, så vattnet inte blir tillräckligt syresatt..


    varför inte bara ta bort filtermatrialet ?


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      finns det inte risk att fiskar åker in ? om man inte har nått skydd över, annars som kensa skrev borde det funka att bara ta bort filtermaterialet och ha kvar filterbehållaren.

      Kommentar

      • exight
        • July 2009
        • 167

        #4
        Jo fast nu är ju läget så att jag köpte ett ytterfilter just för att slippa ha stora behållare i akvariet.
        att fiskarna åker in är nog ingen jätte risk, dessutom har jag stora fiskar så tror inte det skulle bli värre än de gångerna de nyper till varann.. men till topic ännu en gång, förstörs överdelen?!
        Tidigare: 120L Malawi
        Tidigare: 275L Mix
        Tidigare: 540L Mix
        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Så, du menar att du vill ta bort filterdelen av ett innerfilter och bara köra själva pumphuvudet för cirkulationens skull? I så fall ja, det ska gå bra. Gör själv så i mitt saltvattensakvarium, då med en aquaclear-pumpskalle.

          Kommentar

          • exight
            • July 2009
            • 167

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Så, du menar att du vill ta bort filterdelen av ett innerfilter och bara köra själva pumphuvudet för cirkulationens skull? I så fall ja, det ska gå bra. Gör själv så i mitt saltvattensakvarium, då med en aquaclear-pumpskalle.

            Precis så jag menar, har försökt googla fram en bild på själva huvudet löst, utan resultat. Så ger mig på paint för att lite närmare försöka förklara.



            Där har vi själva huvudet löst, observera att de gråa markeringarna ifrån "sidan" är svarta plastkanter, och att den närmaste är borttagen för att man ska se propellern..


            Johanski, är din liknande? Är propellern näst intill obeskyddad i vattnet?
            Tidigare: 120L Malawi
            Tidigare: 275L Mix
            Tidigare: 540L Mix
            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Icecoffee
              • November 2010
              • 447

              #7
              pumphuvudet måste sitta skyddat i nån form av hylsa, den kan inte vara lös i vattnet, eller kan kan den med du får en mindre effekt då. om du vill ha riktad cirkulation. sen tycker jag för fiskens skull att du kan skylla huvudet, det är ju enkelt gjort med något när eller dylikt.
              sålänge du inte gör någon åverkan på materialet utan endast monterar ner den som vid rengöring kommer det inte påverka garantin, såvida du inte berättar hur du använt den
              Cogito, ergo sum
              (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
              (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                du måste ha den där plastgrejjen som ser ut som ett päron ( typ) över impellern. annars går det inte. har precis samma pump som du o försökte använda den som cirkpump. men tillslut satt det fast en malawiciklid i hålet. såå det funkade sådär.

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  du måste ha den där plastgrejjen som ser ut som ett päron ( typ) över impellern. annars går det inte. har precis samma pump som du o försökte använda den som cirkpump. men tillslut satt det fast en malawiciklid i hålet. såå det funkade sådär.
                  På alla bygghandlar finns det filter till vattenkranar, rostfritt stål med en liten plastring runt, olika dimensioner, dessa kan man silikona fast om man vill. MEN då har du förbrukat din garanti.

                  Lyssna på hannesc och ta lärdom, kanske bli bättre att köpa en cirkpump? billigare i längden och betydligt smidigare.
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • exight
                    • July 2009
                    • 167

                    #10
                    Okej tackar för svaren, då detta bara är en tillfällig lösning så vill jag hellre bruka det innerfilter som ligger och samlar damm. Hellre än att köpa en cirkulationspump.

                    Men jag ska försöka låta mitt händiga jag fixa något skydd.. Slänger upp bilder på resultat så personer med liknande idé kanske får ett tips.. Tack för hjälpen, kommer med bild osv senare denna morgon.
                    Tidigare: 120L Malawi
                    Tidigare: 275L Mix
                    Tidigare: 540L Mix
                    Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Jag har ett liknande filter som på bilden, och då lät jag bara den där "pärongrejen", som hannes så elegant beskrev det som, sitta kvar. Det hindrar ej cirkulationen nämnvärt och hindrar då fiskar att simma in. Så, om det går?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        hade det så med men det vart sånt sug att tillomed malawi fasta. fluval 4 är min.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #13
                          Ursprungligen postat av exight
                          Precis så jag menar, har försökt googla fram en bild på själva huvudet löst, utan resultat. Så ger mig på paint för att lite närmare försöka förklara.



                          Där har vi själva huvudet löst, observera att de gråa markeringarna ifrån "sidan" är svarta plastkanter, och att den närmaste är borttagen för att man ska se propellern..


                          Johanski, är din liknande? Är propellern näst intill obeskyddad i vattnet?
                          Bilden visar den gamla fluvalmodellen och den kan du köra utan filterkasset MEN den nya fluval+ måste du använda filterkassetten eftrsom den också fungerar som pumphus, om du provar utan så förstår du vad jag menar!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • exight
                            • July 2009
                            • 167

                            #14
                            Okej, Tackar för alla tips.
                            Jo det är den nya Fuval+ jag har, därför förstod jag inte var ni pratade om för päron.
                            Då delarna är Huvud - Propeller - Hus med filter.

                            Tog bort huset, tog ett tjock kolfilter och klippte efter samma form som huvudet.
                            Tog sedan gamla "nätkrukor" som man får vissa akvarieväxter i, klippte sönder dessa nätkrukor så det blev som ett "plastnät".
                            Fäste kolfiltret på undersidan av pumphuvudet, satte nätet över och knöt elegant fast det med lite fiskelina..

                            Resultatet blev utmärkt, och fungerade i alla fall den timmen jag körde "hemmabygget" i en 10L hink med vatten..

                            Under tiden jag testade "hemmabygget" och skulle röja bort saker jag använt för bygget så hittade jag ett mindre innerfilter som tidigare använts för ett 100L akvarium.

                            Tog bort "huset" på detta mindre filter och gjorde en jätte upptäckt..
                            Detta innerfilter var förmodligen designat till att kunna ha som just cirkulationspump då själva pumphuvudet löst var helt skyddat. Och hade ett eget litet filter för att skydda propellern..

                            Med andra ord.. Jag hittade en fabriksgjord produkt, som var identisk med den jag precis hade byggt själv..

                            Använder nu den fabriksgjorda.

                            Men om önskas, och någon skulle vilja se resultatet utav hemmabygget - eller göra liknande så kan det postas bilder..
                            Tidigare: 120L Malawi
                            Tidigare: 275L Mix
                            Tidigare: 540L Mix
                            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            Arbetssätt...