Byte till Julas blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    Byte till Julas blästersand

    Hej!
    Jag tänkte byta ut mitt finkorniga svarta grus som följde med akvariet när jag köpte det till julas blästersand. Nu undrar jag om det är klokt att behålla ett litet lager av det gamla gruset i botten när jag häller i sanden. Tänkte mest på det här med bakteriekulturen. Eller ska jag ta upp allt och sen köra som en omstart på karet? Tips och idéer tas tacksamt emot!
    Akvariet är på 375 liter och jag kör med Malawis (kanske onödig info)
    Michael Johansson
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Gör det inte dig något att få det blandat så kan ett lager ligga kvar. Du får dock tänka på att malawi flyttar runt sanden och ditt undre lager kommer efterhand flyttas runt och blandas. Dessutom så har storleken på kornen betydelse då små korn ramlar ner mellan de större.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Jag tror det är bäst att rensa bort allt och sedan fylla på. Annars kommer du få svarta prickar i sanden och jag misstänker att det kommer att se lite retsamt ut.
      Checking out...

      Kommentar

      • Micke Johansson
        • May 2005
        • 73

        #4
        Okey, men då får det nog bli så. Jag tar upp allt och startar om. =)
        Michael Johansson

        Kommentar

        • Micke Johansson
          • May 2005
          • 73

          #5
          Förresten, glömde fråga. Vet någon hur många säckar det går åt av julas blästersand till mitt kar? Köpte 2 st men är lite osäker om det räcker! Det är ju dock 50 kg totalt.
          Michael Johansson

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Jag körde nästan med två hela säckar till mitt kar med bottenyta på 125x50 å det blev rätt lagom tycker jag.

            Kommentar

            • O-Jonsson
              • October 2010
              • 262

              #7
              Jag körde 2 hela säckar till ett 220l, 45*110cm bottenyta det blev lagom tyckte jag.

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Är ju rätt lätt att fylla på mer senare om man vill, om man kör med sanden i en PET flaska å ställer ner den i akvariet och väntar tills den är vattenfylld. Sen vänder man bara upp och ner på den så rinner ren sand ut. Gjorde så när jag fyllde mitt kar och vattnet grumlades inte alls av sanden då.

                Kommentar

                Arbetssätt...