svart grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    svart grus?

    Väldigt många säger att det svarta gruset som säljs i djurbutiker är giftigt men vad kan jag köpa för att få svart botten? har sätt att några här på zoopet har något som liknar svarta runda små kulor, vart hittar man bäst billigast grus?

    och hur mycket kan jag behöva till ett juwel 190L trigon?
    http://myraakita.blogspot.se/
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #2
    Jag har använt svart grus under en period(köptpå hornbach) i ett yngelakvarium på 45l - gick hur bra som helst.
    460L Amerika

    Kommentar

    • gnatty
      • October 2010
      • 10

      #3
      jag har också kört från hornbach. inte märkt av något, och det var nog tvbå årsedan. men vad vet man, såhär i efterhand nu när jag hört ryktena kanske jag hadee valt något annat....
      Senast redigerad av gnatty; 08 November 2010, 08:51.

      Kommentar

      • Mr J.E
        • June 2009
        • 276

        #4
        Du ska undvika Svart Rådasand, vilket är aluminiumsilikat. Testade det, mina växter växte inte och räkorna var inte heller så glada...
        Min efarenhet, finns säkert många som tycker det är bra?
        Juwel Lido 120, "räkvasen"
        Juwel Vision 450, projektet!
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          www.guldfisken.se han har mycket fin svart sand som är helt naturlig

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Ursprungligen postat av Majki01
            www.guldfisken.se han har mycket fin svart sand som är helt naturlig
            Jag köpte min där och är mycket nöjd, det är tumlad diabas.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Tror det är Imazo som säljer den där tumlade diabasen. Är faktiskt supersnygg.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                om man står ut med att kornen pendlar mellan 2-5 mm, samt att de är "vassa", dvs inte helt bra för corys,
                så kan man ta den vanliga krossade diabasen, vilken i bygghandlen kostar cirka 130:- för an säck på 20 kilo.

                den gamla "tumregeln" säger väl att man behöver cirka 20 kilo / 100 liter vatten, vilket innebär att till 190 liter
                så behöver man cirka 40 kilo.....ergo 2 säckar....




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  lustig tumregel det där tycker jag. jag har ca 45 kg till mitt 350L. :P

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    lustig tumregel det där tycker jag. jag har ca 45 kg till mitt 350L. :P

                    naturligtvis kan man ha mer....men om man klickar på denna länken:

                    Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.


                    trycker ett kar som har storleken 70x40x40 = 112 liter

                    trycker i att man i framkant på karet har 4 cm, och i bakkant 7 cm

                    så får man fram att det blir cirka 22 kg........


                    är av åsikten att har man ett normalt "sällskapskar" så kan man utgå från cirka 20 kg / 100 liter.

                    sedan har jag haft kar med bra mycket mindre än så,,,,ergo en massa annat på botten som tog plats....

                    och likadant bra mycket mer om man skall ha en massa krävande blommor...


                    sedan hannesc......är inte ditt 350 liters ett kubkar,,,,vilket innebär att man får "räkna om"...dvs
                    räkna ut arean på botten och såvida få fram kilo.....man kan i länken ovan även applicera vilka mått
                    som helst på karet....om jag tar din kub...70x70x70 (obs enbart 343 liter...inte 350)...och sedan
                    anger 4 cm i framkant och 7 cm i bakkant,,,så blir det 38 kg.....du har 45 kilo...men om jag minns rätt
                    så har du måååånga bommor (krävande ?)...och dåär det nog mer rätt med 45 än med 38....

                    men man är inte alls långt ifrån "tumregeln"


                    eller ?




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • squamata
                      • September 2006
                      • 144

                      #11

                      Denna kör jag Imazo Art: 135 9010

                      Kommentar

                      Arbetssätt...