Mitt Diskus äventyr börjar nu!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • O-Jonsson
    • October 2010
    • 262

    #46
    Halloj!

    Mitt filter dånade rätt bra med, så vi ströp luftintaget med en tejpbit så blev det mycket tystare

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #47
      Vilket filter va det O-Jonsson

      Kommentar

      • O-Jonsson
        • October 2010
        • 262

        #48
        ska kolla när jag kommer hem!

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #49
          Nya ytterfiltret blev ett Eheim Pro 3 Electronic 2074. Underbart tyst!!
          Blev en hel del problem med placeringen dock....

          Då jag har slimline på bakrutan så kunde jag inte placera in och utblåset på så sätt som man ser på Eheims guide. Alltså Insug längst inne i hörnet, och utblåset brevid med längst med bakrutan så att det blåser rakt ut mot frontrutan.
          Så här:


          Jag vart tvungen att ha insuget i hörnet, men bakom roten. Verkar inte som att den får nå sug där så att skiten tas upp, pgr av roten?



          Sen så vart jag också tvungen att ha utblåset på kortsidan och som blåser ut mot andra kortsidan.



          Hur hade ni löst detta?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Precis som du gjort det. Det enda jag hade ändrat på är att försöka få tagpå en rot som mer döljer insuget. Eheim gör bra grejer, men varför har de en sådan jäklens ful skrikgrön färg på sina delar man ska ha inne i karet när det finns betydligt anonymare färger?

            Ett litet råd om du vill lyssna? Roten du har nu, borra ett hål där den är avsågad och häng upp den från mittstaget så den grenar ut sig nedåt. Du kan använda rostfri tråd eller buntband till detta. Det kommer att ge en riktigt fräck effekt som du inte kommer att ångra.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #51
              Håller med om den gröna färgen! Urful.. och sen att skriva EHEIM stort över insuget är ju direkt sjukt haha

              Lyssnar alltid Anders! Provade faktiskt med roten så =) Fäste den med fiskelina. Försökte hitta bilder på det men frugan har raderat dom från kameran ^^
              Det va snyggt men det var riktigt svårt att få det snyggt under, sen tänkte jag att det kanske skulle bli jäkligt jobbigt när jag ska försöka hålla rent efter diskusarna som grisar ner med käket. Så jag tog bort det.

              Planterade växter som ska bli höga runt där och tänkta att det kanske döljer sen, men jag undrar om insuget kommer göra sitt jobb så som det är nu. Med en fet rot framför och en hel del växter runt omkring.
              Får känslan av att det kommer bli skitigt när jag stänger av Juwelpumpen.
              Fattar fortfarande inte heller hur ni gör för att hålla ytan ren. Nu jobbar juwelpumpen bra och sopar rent på ytan. Men när det stängs av så kommer ju massor med partiklar cirkulera på ytan? Tar ni det med håv eller nåt?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #52
                vadå hålla rent under??

                o vadå hålla ytan ren??
                o vadå stänger av filtret?

                filtret kommer ju att göra så ditt vatten blir rent. dvs inget på ytan

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  Det är inga problem om du har en rot framför, det kommer att bli bra ändå. Skulle det nu bli lite bös på sanden kan du alltid rikta om strilröret så det sveper med sig mera underifrån, men det ska nog räcka som det är nu.
                  Jag förstår vad du menar, men ett tips som kanske låter tokigt i dina öron är att skaffa mer rötter. Kolla in dessa trådarna med diskus och mycket rötter, se till att du inte har något att göra idag bara:



                  Vill du dölja insuget med växter är någon sorts högväxande Vallisneria perfekt.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #54
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    vadå hålla rent under??

                    o vadå hålla ytan ren??
                    o vadå stänger av filtret?

                    filtret kommer ju att göra så ditt vatten blir rent. dvs inget på ytan
                    Haha jag hade nog ett par öl för mycket igår tror jag =P
                    Jag menar, om jag tar bort juwelpumpen och tar ur filtret ur karet.
                    Jag har sett att det finns ett riktigt fult tillbehör till Eheim där ett insug finns mot botten och även ett rör strax under ytan. Utan den så får jag för mig att ytan kommer fortsätta vara skitig? Så var det när jag hade lite för högt vatten för juwelfiltrets insug för ytan.

                    Hålla rent, menade att om jag har roten hängande upp och ner från mittstaget så kommer roten spreta åt alla möjliga håll, så när jag matar diskusarna så får jag svårt att sopa rent på rester som inte Sterbai och tetrona käkat upp.

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det är inga problem om du har en rot framför, det kommer att bli bra ändå. Skulle det nu bli lite bös på sanden kan du alltid rikta om strilröret så det sveper med sig mera underifrån, men det ska nog räcka som det är nu.
                    Jag förstår vad du menar, men ett tips som kanske låter tokigt i dina öron är att skaffa mer rötter. Kolla in dessa trådarna med diskus och mycket rötter, se till att du inte har något att göra idag bara:



                    Vill du dölja insuget med växter är någon sorts högväxande Vallisneria perfekt.
                    Tack! Ska kolla in trådarna nu =)
                    Ska passa på och fråga, i ett par dagar har det vuxit någon vit halft genomskinlig trådliknande sörja på roten. Försökte googla det men hittade inget. Minns dock att jag läst nåt om det??
                    Nån som vet vad det är?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #55
                      Vet och vet, åsikterna om vad det är är många. En del säger svamp, en del bakterier osv...men det är ofarligt och försvinner efter ett par veckor. Sug upp så mycket du kan av det vid ett vattenbyte så hjälper du till att få bort det lite snabbare iaf.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #56
                        Ursprungligen postat av Bass
                        Haha jag hade nog ett par öl för mycket igår tror jag =P
                        Jag menar, om jag tar bort juwelpumpen och tar ur filtret ur karet.
                        Jag har sett att det finns ett riktigt fult tillbehör till Eheim där ett insug finns mot botten och även ett rör strax under ytan. Utan den så får jag för mig att ytan kommer fortsätta vara skitig? Så var det när jag hade lite för högt vatten för juwelfiltrets insug för ytan.

                        Hålla rent, menade att om jag har roten hängande upp och ner från mittstaget så kommer roten spreta åt alla möjliga håll, så när jag matar diskusarna så får jag svårt att sopa rent på rester som inte Sterbai och tetrona käkat upp.



                        Tack! Ska kolla in trådarna nu =)
                        Ska passa på och fråga, i ett par dagar har det vuxit någon vit halft genomskinlig trådliknande sörja på roten. Försökte googla det men hittade inget. Minns dock att jag läst nåt om det??
                        Nån som vet vad det är?
                        jag förstår fortfarande inte ditt problem. de du pratade om med insug vid botten o strilrör vid ytan, så är det ju på mer eller mindre alla ytterfilter. funkar ju så.

                        o vadå skitig yta? hur menar du? vad är det för smuts du har? om du har rörelse på ytan så kommr den hålla sig ren. asså om ett kar står still i nån timme så blir ju inte ytan skitig för det heller.

                        jag har gjort många kar med rötter hängades ner vilet jag tycker är skitsnyggt. om du måste sopa rent i karet efter du matat så matar du ju för mycket. jag rengör aldrig mina bottnar. behövs inte. har malar o snäckor som städar allt. så de med att det blir svårt att hålla rent bga rötterna håller jag inte med om alls.

                        en bild på ett diskuskar jag gjorde på Djurmagazinet i jkpg,
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Bass
                          • October 2010
                          • 379

                          #57
                          Tja!
                          Alltså, det finns inget strilrör vid ytan på mitt Eheim Pro3e 2074, den suger bara vid botten.
                          Smutsen ser ut som damm på ytan.

                          Ang rot. Tycker också att det är sjukt snyggt med rötter som hänger ner i stället för tvärtom. Min rot är nog bara för stor, kanske det som är problemet. Hade jag kunnat haft en liknande rot som hänger ner vid bakre hörnet hade jag varit lycklig, lite problem med att fästa den bara.. ska fortsätta leta rötter, akvarielagret i Bromma hade sjukt mycket och snygga rötter =)

                          Väldigt snyggt inrett kar där!

                          Anders: Mina ögon blöder efter att ha läst igenom dom två trådarna haha! Grymt fint blev det

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #58
                            sätt dit ett strilrör då. dammet försvinner med tiden. blir lätt så i nystartade kar.

                            Kommentar

                            • Bass
                              • October 2010
                              • 379

                              #59
                              Hmm.. menade nog inte strilrör vilket jag har på utblåset =P men denna http://www.aquariumguys.com/fluvalskimmer.html


                              Offtopic, mina Sterbai har det varit ett tokdrag på hela dagen. Nu roar dom sig med att terra Kardinalerna?
                              Liten video: http://bassel.se/diskus/sterbai.mp4

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #60
                                äh skit i skimmern. du har ju just startat karet så det är itne konstigt att det är lite dammigt. blir så.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...