Kalla fötter - BTN Slimline eller Svart bakgrund??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Kalla fötter - BTN Slimline eller Svart bakgrund??

    Tjenare
    Väntar fortfarande på mitt Juwel Vision 260L (svart) som kommer på tisdag. Håller på och letar som en galning efter nån bild som kan vara inspiration för hur jag vill inreda tanken.
    Hade bestämt mig för att köra BTN Slimline Basalt/Gneiss. Ljus sand, och försöka inreda smakfullt.
    Men jag börjar få kalla fötter.. är det verkligen snyggare än svart bakgrund??
    De djupa BTN bakgrunderna är grymma, men jag har inte plats för sån i mitt akvarium..

    Och börjar man silicona hela tanken med BTN så känns det småsvårt att få det riktigt fräsht igen om man väljer att ta bort eller?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Garanterat att en Slimline är snyggare än helsvart bakgrund!
    Det är inte så svårt att få bort den ifall du ångrar dig, du bahöver inte fästa bakgrunden mer än nödvändigt, det räcker att bara punktsilikona den mot rutan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #3
      Ok, kan man skippa att dra runt yttre kanterna runt om bakgrunden?
      Har också jäääkligt svårt att se hur jag ska lösa problemet med att pumpen osv är i vägen på högersidan av akvariet.
      Alla bilder jag hittat med Juwel Vision och där dom har bakgrund så har dom tagit bort orginalpumpen.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Jag personligen föredrar en svart bakgrund framför slimline, därför att det ger djup åt karet, slimline tycker jag är väldigt fult eftersom det blir en synlig platt vägg som ger ett intryck av "låda", vilket ett akvarium visserligen är men man behöver ju inte förstärka det intrycket! Moduler och 3-d bakgrunder är en annan femma, det kan bli grymt snyggt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #5
          Aaaargh! haha det är just det intrycket jag är livrädd för att se. Har inte sett ett riktigt fint kar med slimline live. Inte med svart backgrund heller för den delen..
          Men ser det skysst ut med svart även på dagen? Kan tänka mig att det är superskysst när det är lite mörkare utanför akvariumet.
          Läst en hel del om att folk använder svart sopsäck.. men borde det inte bli bättre med matt svart?


          Ansjo: Kollade på dina bilder och där ser det ut som att du har just ett svart Vision 260?!
          Hur gjorde du med bakgrunden runt pumpen?
          Senast redigerad av Bass; 13 October 2010, 19:27.

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Moduler på svart är definitivt en favorit. Ibland tycker jag till och med att det ger bättre effekt än de (i mina ögon) ofta lite överväldigande 3D bakgrunderna om man ska dra hårt mot hårt.
            Mycket beror givetvis på hur resten av inredningen ser ut och man ska inte glömma att alla har sina egna preferenser.. men det är vad Mitt öga säger i alla fall.
            Senast redigerad av Pickles; 13 October 2010, 19:38.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Bass

              Ansjo: Kollade på dina bilder och där ser det ut som att du har just ett svart Vision 260?!
              Hur gjorde du med bakgrunden runt pumpen?
              "
              Det var ett Rio 240, och jag plockade ut filterkassetten ur karet. Kolla annars in ett par av mina andra trådar, "ansjos badkar", "MP-kuben", Mina Dennerle nanokar" så ser du har Slimlinen ser ut i karet.
              Visst, med moduler så får man ett annat djup likväl som med en BTN bakgrund, men eftersom frågan var om Slimline eller svart var snyggast är valet inte så svårt...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bass
                • October 2010
                • 379

                #8
                Alltså, Ansjo.. helt sjukt fina akvarium! Speciellt Mina Dennerle nanokar tråden fick mig att tappa hakan.
                Är det Basalt/Gneiss i dessa kar?? Tycker det ser ut som dina slimline har mer grått än rött i sig, medans de Basalt/gneiss jag tittade på i akvariezoo (uppsala) var mest röda med lite grått har jag för mig.
                Fantastiskt snyggt!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tack!
                  Jo, det är basalt/gnejs i de slimlinen, men eftersom karen inte är så stora jämfört med bakgrunden kan jag ta ut den biten som jag tycker passar bäst, och den grå färgen gillar jag skarpt!
                  Kollar du in på BTN:s hemsida så ser du att det är ganska mycket grått i dem, sedan är de även handmålade, så visst skiljer det sig från platta till platta...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #10
                    Hmm.. kan man köra Slimline utan att sätta silicon på ytterkanterna mot glaset?
                    Tycker det oftast ser lite kladdigt ut och "hemmagjort" när jag ser de svarta kanterna.

                    Om man nu kör svart. Vad är bäst, måla utsidan på glaset och med vad?
                    Känns som man förstör karet lite om man skulle få för sig att uppgradera/sälja sen.
                    Eller använda planch eller nåt?

                    Är oftast inställd på slimline, men tvivlar då o då haha
                    Bara 3 dagar kvar nu..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jadå, det kan du göra men jag tycker personligen det ser snyggare ut om man lägger en tunn sträng med silikon på Slimline-kanten.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Bass
                        • October 2010
                        • 379

                        #12
                        Ja, alltså på dina bilder ser det bra ut.
                        Men hur gjorde du för att få en jämn rak silicon rand mot glaset?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          En tunn sträng bara, ett litet hål på tuben och ta det lugnt så går det ganska lätt.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bass
                            • October 2010
                            • 379

                            #14
                            Tack Anders.
                            Fan, nu bestämmer jag mig för det. Det blir Slimline!
                            När du petat på silicon på kanten och pressar in mot rutan. Låter du siliconranden bli som den blir eller kan man justera nåt i efterhand, typ dra med fingret eller nåt.

                            Om jag råkar kladda till det på sidorutan eller nåt. Hur får man bort det bäst...
                            Ska ju försöka ta det lugnt men man vet aldrig om olyckan är framme kan det vara bra och vara förberedd =)

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bass
                              Tack Anders.
                              Fan, nu bestämmer jag mig för det. Det blir Slimline!
                              Det gör du rätt i, det blir snyggt
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...