Bakgrund till räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Bakgrund till räkkar

    Hejsan!

    Har nyligen köpt ett nytt begagnat akvarium där en btn-lidnande bakgrund följde med. Är två hål med diameter på 40 mm som jag kommer sätta raster i samt ett mindre hål för utblåset.

    Akvariet är på 100 liter och pumpen är en eheim biopower 200 (210-650 liter/timmen).

    Nu till min fråga. Hur löser man detta? Min gissning är att räkorna kommer slinka in i rasterna? Är detta helt kört eller är alternativet att sätta filtermatta i hålen istället för rasterna? Vill helst undvika detta men är det enda utvägen så..
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Hitta lite svart filtermatta jag använt till ett innefilter tidigare.

    Testa sätta dit det och det blev ju faktiskt hur bra som helst!

    Bild
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      rasternas galler är väl inte så brett att de kommer emellan??? det är inte mina iaf. ( inte för att jag har raster i ett räkkar men ändå)

      de där filtermattorna kommer ju sättas igen rätt fort o då kommer vattenmängden bakom bakgrunden minskas o risk för att bakgrunden lossanar o åker bakåt.

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        rasternas galler är väl inte så brett att de kommer emellan??? det är inte mina iaf. ( inte för att jag har raster i ett räkkar men ändå)

        de där filtermattorna kommer ju sättas igen rätt fort o då kommer vattenmängden bakom bakgrunden minskas o risk för att bakgrunden lossanar o åker bakåt.
        Hm får förhoppningsvis min leverans imorn så får se hur breda gallerna är på rasterna Fast räkyngeln är ju fasligt små haha.

        Men jo risken är ju rätt stor att filtermattorna sätts igen för snabbt :/ Vill ju inte direkt plocka loss och rengöra varannan dag haha.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja räklingarna kommer åka mellan men inte räkorna. o det kommer nog inte blir så att du får rengöra varannan dag men kanske 1 gång i veckan?

          Kommentar

          Arbetssätt...