nano; få växter eller ösa på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    nano; få växter eller ösa på?

    Jag skall kicka igång mitt 18-liters kar så fort jag får lite pengar.

    Min tanke är att enbart ha räkor i. Har provat det här med PMDD och CO2 men det är helt enkelt inte för mig.

    Har kollat runt på forumet lite för att se hur andra gjort. Tittat på folks räkvaser (som verkligen fick det att börja klia i fingrarna!) och lite klipp på YouTube.

    Tidigare har jag inte brytt mig så hysteriskt om inredning, att det funkar har varit viktigare än att det skulle se bra ut. Men har man ett kar som ser ut som "hej kom och hjälp mig" redan från start så blir man inte så pepp på att fixa med det, i alla fall inte jag.

    Så denna gången tänkte jag försöka mig på att göra fint från början.

    Det jag kommit fram till än så länge är följande;
    - Svart småkorningt grus
    - Trollhassel
    - Ett par mörka stenar som får aggera "klippor"
    - Mossa som enda växt

    Karet är ju inte superstort och pga att jag vill ha lätta växter har jag kommit fram till att mossa är det som funkar bäst, verkar dessutom vara popis i räk-världen

    Men nu till frågan... skall jag köra 1 sorts mossa eller flera? Just nu går mina tankar i att ha mycket Pelia i bakgrunden, sedan kommer trollhassel och stenarna och så längst fram placera ut några Nano marimo ball (http://www.google.com/images?client=...=1276&bih=1263)

    Vad tror ni andra om detta? Borde jag köra mer eller kan det vara en bra start?
    Räkbiten


  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #2
    Är inte superhaj på det här men ska snart starta en räkvas själv och tycker det låter fint ut som du beskrivit.
    Vad är det för pelia du ska ha?

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Ursprungligen postat av Falconer
      Är inte superhaj på det här men ska snart starta en räkvas själv och tycker det låter fint ut som du beskrivit.
      Vad är det för pelia du ska ha?
      Jag kollade lite på ebay och hittade nån "mini pelia" som såg intressant ut
      Räkbiten


      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Tycker att du verkar ha fått ett bra grepp ang inredningen. Dock ska du varken använda co2 eller pmdd enlig mig. Av den enkla anledningen att mossan växer en hel del i alla fall, sedan är räkor lite känslig för pmdd, spec CR.

        Nackdelen med att ha flera olika sorter är att den kan blanda sig, men håll ordning på den så löser det sig. Tänk på att låta karet gå in sig lite först med ngn liten firre innan räkorna kommer i då räkorna lättare överlever i ett balanserat kar.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Har ingen möjlighet att låta karet "köras in" med en firre... tänker starta med 2-3 räkor och mata riktigt sparsamt.

          Vad menar du med "nackdelen med flera sorter är att den kan blanda sig"? Om du menar räksorter så nej, jag skall begränsa mig till en sort, är helt förälskad i CR
          Räkbiten


          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ah okej, då förstod du mig rätt. Var beredd på att de första du skaffar kanske dör då, då det inte är inkört ^^

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Tänkte ta det riktigt lugnt... låta mossan växa till sig... funderar även på om jag ev. skulle ha en snäcka eller 2.

              Men, det kommer nog gå bra
              Räkbiten


              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Kör in karet isf på ett gäng snäckor, det funkar lika bra som fisk. Skulle du dra igång karet med CR eller CB direkt, är risken ganska överhängande att de kolar, tyvärr.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kör in karet isf på ett gäng snäckor, det funkar lika bra som fisk. Skulle du dra igång karet med CR eller CB direkt, är risken ganska överhängande att de kolar, tyvärr.
                  Ja, jag var lite rädd för det... funderar på om jag skall skaffa 2 ampullarior som start som sedan får flytta när de gjort sitt ^^
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Varför flytta dem? Snäckor och räkor lever i en bra symbios och kan dra nytta av varandra....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Men nu har ju denna tråd spårat ur lite, från inredning till uppstart
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #12
                        Ååå låter riktigt trevligt detta Annica =) Ä lite sugen med, har ett 17L "kub" som jag vill ha räkor i =) Skall följa din tråd med stort nöje =)
                        Lycka till/Tommy

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          Kanske skulle man lägga upp en tråd under "Projekt"?
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Varför flytta dem? Snäckor och räkor lever i en bra symbios och kan dra nytta av varandra....
                            För jag vill bara ha räkor Men vi får se... kanske får de bo kvar ^^
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            Arbetssätt...