Andra lövsorter i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillräkan
    • June 2010
    • 9

    Andra lövsorter i akvarium

    Jag har till för några veckor sedan inte haft en aning om att man kan ha löv i akvariet men nu när jag vet är jag så nyfiken på att prova själv. Dessvärre bor jag i norrland och har inte tillgång till varken bok eller ek, som verkar vara det vanligaste.
    Finns det några andra lövträd som funkar bra? Hur mycket snabbare bryts löv från ex asp ner om man jämför med ek?
    Och viktigast av allt; finns det några träd jag verkligen inte bör plocka ifrån?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Så länge löven är helt bruna (ingen färgning alls) torde flera lövträd fungera att ha ned i akvariet. Björk, lönn och asp hade jag utan tvekan vågat prova. Kruxet är som du är inne på att de andra sorterna bryts ned mycket snabbare, ibland verkligt fort (någon vecka). Jag kör mest med boklöv (tycker de håller längst samt är snyggast), men ek hamnar också i akvarierna då och då. Avenbok bröts ned grymt snabbt när jag testade, men det har ni nog inte heller i Norrland. Kanske kan du få någon söderifrån att skicka löv till dig. Undvik al, alla sorter. De drar inte tillbaks kvävet från löven innan de fäller dem, och du riskerar höga kvävehalter.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Lillräkan
      • June 2010
      • 9

      #3
      Då var det gjort.
      Det fick bli björklöv. Efter kokning hällde jag i löven som fått lega i karet ett par dagar nu. Vattnet har blivit lite brunare men inte så farligt som jag förväntat mig. Räkorna fullkomligt ÄLSKAR löven och karet har blivit så mycket snyggare. Nu hoppas jag bara att löven håller ett tag.

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Lägg in en bild på resultatet då? Skulle ju vara kul o se

        Kommentar

        Arbetssätt...