"snickra" eget till Sewellia lineolata. Möjligt eller omöjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    "snickra" eget till Sewellia lineolata. Möjligt eller omöjligt?



    Där ser ni hur dessa magiska (och minst sagt mystiska) fiskar spenderar sin tid i det vilda.
    Det jag funderar på (och jag ber er snälla att komma med förslag och råd så det skriker om det)
    är att göra en omvänd egen bakgrund så som denna:



    Göra den i lite mjukare former, med lätt uppåtlutning, för att sedan lägga den på botten, och på så vis återskapa lineolatans naturliga habitat.
    Jag vet jag vet, det låter urlöjligt, men det skulle vara grymt kul om detta gick att göra.
    Så min fråga (förutom en vädjan om andra förslag) är ju om denna skulle bli giftig för lineolatorna att suga på och konstant gnugga sig emot.
    Och även: SKulle detta kunna bli lyckat, eller extrem flopp.

    Kan ju även tillägga att detta skulle bli ett kar på minst 150cm, MINST.
    (skratta inte åt mig, jag funderar bara väldigt mycket)
    All we are, we are.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Glömde en viktig sak: den eventuella drömtanken skulle ju bli växtfri, och väldigt ström. Vet ni någon fisksort som lever i samma habitat som lineolatan?
    All we are, we are.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Ska bli spännande att följa detta projekt, tyvärr kan jag inte svara på dina frågor även fast jag har dessa fiskarna men kommer ivrigt kolla in tråden.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Ursprungligen postat av solis
        Ska bli spännande att följa detta projekt, tyvärr kan jag inte svara på dina frågor även fast jag har dessa fiskarna men kommer ivrigt kolla in tråden.
        Haha ^^
        Men du förstår ungefär hu jag menar? Att bygga upp en botten liknande den i stenfloderna?
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Visst borde det gå att fixa på samma sätt som med vanliga bakgrunder, du sätter ju bara den i bottnen istället för på sidan. Kan bli trassel med en frigolitbakgrund, dock, eftersom den vill flyta upp. Kanske det skulle gå att gjuta något i glasfiber eller så?

          Men du får ha en jädrans bra ström om det skall bli som i deras riktiga habitat.

          Andra fiskar vete fasen...möjligtvis om du har några mera djupa och lugna partier också.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Visst borde det gå att fixa på samma sätt som med vanliga bakgrunder, du sätter ju bara den i bottnen istället för på sidan. Kan bli trassel med en frigolitbakgrund, dock, eftersom den vill flyta upp. Kanske det skulle gå att gjuta något i glasfiber eller så?

            Men du får ha en jädrans bra ström om det skall bli som i deras riktiga habitat.

            Andra fiskar vete fasen...möjligtvis om du har några mera djupa och lugna partier också.

            Glasfiber skulle nog gå, men jag måste undersöka frigolit lite mer först, då glasfiber skulle dra upp kostnaden med flera tusen :P
            Jo det vet jag, strömt som fan.
            Njae, OM denna tank blir verklighet så blir det inga andra fiskar. Känns bäst o ha dom för sig själva ^^
            All we are, we are.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Jag tror inte skillnaden i pris är särskilt stor.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Ursprungligen postat av roosterboy
                Haha ^^
                Men du förstår ungefär hu jag menar? Att bygga upp en botten liknande den i stenfloderna?
                Visst förstår jag hur du menar, funderar bara på hur färg och sånt sitter när man har målat har aldrig gjort sånt och som du säger så suger dom sig fast i det, bara mina funderingar har som sagt aldrig gjort bakgrunder(bottengrund)själv så jag vet inte hur det reagerar på olika saker.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Dessa gillar drag i karet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=959&SOK=1

                  Ser att du inte är guldmedlem och då funkar inte länken för dej tror jag...
                  Men här är det latinska namnet så att du kan googla Puntius denisonii
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Dessa gillar drag i karet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=959&SOK=1

                    Ser att du inte är guldmedlem och då funkar inte länken för dej tror jag...
                    Men här är det latinska namnet så att du kan googla Puntius denisonii
                    Oh, denison, min favoritfisk, så där slog du huvudet på spiken
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      jag har haft ett sådant typ av kar. fast jag hade ingen bakgrund i botten utan täckte botten med större och breda stenar. sedan hade jag väldigt lågt vatten och full fart på vattnet. zebrafisk, jättedanio, kardinalfisk, dvärgkardinalfisk är fiskar som jag själv haft i sådant akvarium.

                      gör du ingen egen bakgrund så kan du ju annars köpa moduler (typ från BTN). dom funkar ju likabra på botten som på sidan.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...