Alger på och bakom bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Alger på och bakom bakgrund

    Hej!
    Jag har en bakgrund i mitt akvarium som jag inte har limmat fast eller något liknande. Den sitter fast med svarta sugproppar, och det fungerar. Fast det är en liten springa mellan bakgrund och akvariet, och det kan simma in små guppyyngel där. Det finns också ett antal sniglar där bakoom kan jag gissa, och jag vet inte om de tar sig vidare till min fluval pump, för varje gång jag gör rent där så är det sniglar överallt! Är detta normalt?

    Sedan är bakgrunden också väldigt full med gröna alger. Ska det vara lite alger på bakgrunder eller är det meningen att algtätarna ska ta bort det, eller ska man helt enkelt skrubba bort algerna med en ren diskborste emellanåt?? Kanske det är bättre att ha en plansch, fast fiskarna trivs väl bättre om det är en bakgrund?

    Det blev visst lite många frågor, men jag hoppas att någon kan svara på något

    // Sofia
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter helt rormalt.
    Låt det vara som det är, kanske minska på fodret så kommer snäckorna att bli färre.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      är det för mycket 2ggr/dag?
      Jaha, så bakgrunden ska inte se ny ut då?:P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det räcker med en gång om dagen och maten bör vara uppäten på ca en minut. Har du malar är det lite andra betingelser, men då kan man även mata med annat foder för just dessa fiskar.
        Att bakgrunden får algtillväxt ser jag personligen bara som positivt, det blir mer naturligt då och inget som ska skrapas bort..
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #5
          ok! Då får algerna stanna kvar

          Kommentar

          • Oskar Ahlner
            • August 2010
            • 90

            #6
            Snor tråden lite då trådskaparen verkar ha fått svar: Ansjo nämner att det är lite andra betingelser när det gäller utfodring av malar. Är det något jag har missat? Jag vet att det ska vara sjunkande foder och att man ska utfodra i mörker. Något annat?

            Tack!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det var närmast det jag tänkte på, samt grönsaker som de andra fiskarna inte klarar av att käka så bra som malar. Det försvinner inte på någon minut liksom...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                Ursprungligen postat av Oskar Ahlner
                Snor tråden lite då trådskaparen verkar ha fått svar: Ansjo nämner att det är lite andra betingelser när det gäller utfodring av malar. Är det något jag har missat? Jag vet att det ska vara sjunkande foder och att man ska utfodra i mörker. Något annat?

                Tack!
                Ska man utfodra malarna när det är mörkt? det visste jag inte:P varför isåfall?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  För att många av sorterna är nattaktiva och endast komer fram och letar föda under mörkrets inbrott.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...