Rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Rötter

    Hej!
    Hittade ett par snygga rötter i kanten av en älv i norge för ett tag sedan. Dom var ganska gamla tror jag och torra.
    Kan man använda det i akvarium tror ni?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    om det inte är barrträd så går det nog bra

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      okej gött, då ska jag (inte så duktig på trädsorter) luska ut om det är barr eller lövträd. hehe

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Någon som vet hur man ser om det är barr eller lövträd? Lr e de omöjligt? :P

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          vet itne. jag skulle inte ta dom om jag verkligne itne visste vad det var för träd

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Hehe va jobbigt....Varför är barrträd farligt förresten?

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              barrträd inehåkller starka terpentiner... och detta kan verkligen skada fiskarna OM det lakas ut.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Okej, men det kan ta flera år innan det lakas ut eller?
                Har 2 rötter, den ena ljusare, ser lite frasigare ut och är lite mjukare. Den andra lite mörkare,tyngre,lite blankare yta och snäppet "hårdare". Skitbra beskrivning :P
                Hittade dom på en upphöjning vid en älv för ca 5 år sen. Dom var torra o fina redan då.
                Det där terpentinet, finns de alltid kvar lr kan det lakas ur efter lång tid?

                Mvh J

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Det skumma är att det kan ta en dag eller 10 år... man vet inte riktigt NÄR det kommer att frigöras i vattnet så därför ska du inte ens pröva
                  Därför kan man heller inte veta när träet är "tomt" på dessa ämnen... ta kort på rötterna och länka hit.. man kanske kan avgöra om det är barr eller lövträd
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    Ta en 5mm borr och borra i den där den är som tjockast, sedan är det bara att lukta om det luktar nå barrträd. våra lövträd i Sverige ruttnar fortare än våra barrträd, så det är ofta att man hittar barrträ, för lövträdens rötter ha hunnit ruttna upp. Det kan ta 10 000 år för en rot att lakas ur.

                    Det är bättre att köpa egna rötter blir billigare i längden, en god vän till mig slängde ner en fin tallrot i sitt kar och trodde att den var säker för den legat i en sjö, det gick bra ungefär en månad sedan vaknade hon upp och alla fiskar var döda, och det luktade terpentin agtigt. Rötter kan vara säkra ett tag till de börjar ruttna in till det färskare virket.
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    Arbetssätt...