Härda silikonet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Härda silikonet

    Jo jag håller på med en bakgrund till ett av karen. Har silikonat fast den ikväll och väntar nu på att det ska härda. Min fråga är därför hur lång tid ni tror att det tar för silikonet att härda? Det står såklart på förpackningen (3mm på 24 timmar) men är det säkert att fylla på med sand, vatten och fisk efter det eller måste man vänta längre ”Just in case”?

    Har sökt lite på internet och kan inte hitta någon information om att dessa akvariesilikon skulle avge något giftigt i vattnet eftersom de inte innehåller antimögelmedel osv. Och vissa silikonerar ju läckande akvariefogar medans vatten, fisk och hela faderullan är kvar i. Så vad tror ni, är det säkert att fylla på med lite sand och vatten efter 24-48 timmar?

    Märket jag använt är ”Hobby” transparant silikonlim.
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror på hur tjockt lager du har lagt som mest, men jag brukar vänta tills det slutar lukta ättika innan jag fyller karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Lagret kan vara max 3-4 mm. Hade inte på så rysligt mycket utan en "lagom" tjock sträng i S-mönster över hela bakgrunden med kanske 5-7cm mellanrum. Tryckte till ordentligt och har lagt ner karet och klämmer åt med tungder och limklämmor. Kollar jag nu från baksidan så är ju silikonet ordentligt ihoptryckt, dvs silikonsträngen är ju tillplattad så jag kan inte tänka mig att det är tjockare än 3-4mm på sina bredaste ställen.

      Att bakgrunden skall lossna oroar jag mig inte för, men inte kan det väl heller vara giftigt för fisk att vistas i karet med vatten efter ca. 2-3 dygn? Kan silikonet avge något giftigt? Hittar ingen info om det på internet eller på silikontuben.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Ett hett tips, ställ en bunke med varmt vatten i akvariet så härdar siliconet snabbare. Rent tekniskt vet jag inte hur det kommer sig, men jag har fått tipset konfirmerat av en akvarietillverkare....Arnold!

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Okej, ja men då ska jag testa det. Tack för tipsen!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är säkerligen grönt att börja fylla karet nu.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Jag testade att ställa in en hink i karet med riktigt varmt vatten (på en handduk) och täckte karet till häften med en handduk så att värmen skulle stanna kvar lite längre (misstänker att en bunke med varmvatten är till för att värma luften i karet och få silikonet att härda snabbare). Nu efter 4-5 timmar så är den lukten av ättika som fanns kvar som bortblåst

              Har nu fyllt botten med sand. Om ytterligare ett par timmar fyller jag nog på med vatten. Då har det gått 30 timmar sedan det limmades och lukten har varit borta ett bra tag.

              Tack så mycket för hjälpen!
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Värmen gör nog inte så mycket, däremot så är det så att silikon härdar genom att ta upp fukt ur luften och en bunke varmvatten ökar ju luftfuktigheten. Det kan säkert snabba på härdningen.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                Arbetssätt...