Hur viktigt är det att fästa BTN-Modul?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henchman
    • December 2002
    • 88

    Hur viktigt är det att fästa BTN-Modul?

    Hej

    Hur viktigt är det att ha mycket tryck mot BTN-moduler när man silikonar fast dem? Går det att trycka fast dem med akvariet stående utan att modulerna lossnar sen när silikonet väl härdat? Jag har ett 450-liters akvarium och ska fästa moduler på baksidan. Jag har dock ingen i närheten som kan hjälpa mig att lägga ner akvariet, och gör jag det själv har jag ingen ork att dammsuga glassplitter sedan.

    Det jag fiskar efter är om någon satt fast moduler lite utan för ramarna för "allmän praxis" och vad resultatet blivit av det?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det lättaste är ju absolut att lägga ner akvariet eftersom man då kan "pussla" lite med modulerna så att det blir bra innan man börjar limma.
    Annars får man ta några få moduler åt gången och börja med att limma de som skall var nederst. Jag brukar ha träreglar eller rundstavar som jag sågar till i lämplig längd och sedan sätter i spänn mellan modulen och nedre delen av framrutan. Använd en tjock frigolitbit mellan rundstaven och glaset så att du inte har träet direkt mot glaset. De får sedan sitta i spänn i ca. 1/2 dygn innan man kan plocka ner dom och ta raden ovanför.

    Visst kan du trycka fast dom och sedan stå och vänta tills silikonet har härdat - men det blir rätt jobbigt att stå där och trycka i några dygn tills alla bitar har härdat
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2010, 19:14.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • henchman
      • December 2002
      • 88

      #3
      Tack för tipset med frigolit. Jag får prova något sånt, så slipper jag några dagars tjänstledighet.

      Jag har just nu två filter moduler (R samt en jag inte vet vad den heter) Samt en L-modul. Jag vet hur jag vill ha dessa fastsatta, men funderationen är då om det finns risk att de lossnar om man inte har tillräckligt med tryck när silikonet härdar? Eller är det mer av estetiska skäl som man vill ha modulerna så tätt mot rutan som möjligt?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Jag har aldrig tryck på det jag siliconar, använder bara tejp vid tex limning av akvarier och glaslister!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av henchman
          Tack för tipset med frigolit. Jag får prova något sånt, så slipper jag några dagars tjänstledighet.

          Jag har just nu två filter moduler (R samt en jag inte vet vad den heter) Samt en L-modul. Jag vet hur jag vill ha dessa fastsatta, men funderationen är då om det finns risk att de lossnar om man inte har tillräckligt med tryck när silikonet härdar? Eller är det mer av estetiska skäl som man vill ha modulerna så tätt mot rutan som möjligt?
          Om det inte är tryck emot så kan ju silikonen töjas ut och det blir hål där fiskar kan ta sig in och har man otur så kan det även släppa.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...