Hjälp med identifiering av BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Hjälp med identifiering av BTN

    Köpte just ett 720liters med någon form av bakgrund och undrar om någon vet vad det är. Den har koraller på stenar?! Koraller görs sig knappast bra i ett SA kar, men det kanske jag kan leva med.

    Någon som vet vad detta är?

    Det finns i underkant monterat plastfilter som går in under modulen och jag misstänker att det är insug och på så vis ett slags bottenfilter. Nmu hade jag tänkt ha jula blästersand så jag antar att detta ska bort?! Andra åsikter?
    Bifogade filer
    Checking out...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Den finns med i sortimentet på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/bi...200x60_800.gif
    Jag hade den själv en gång i tiden när jag hade ett saltkar igång - den blev riktigt snygg när det kom lite kalkalger på den
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Ser man på där är den ju. Undrar om den duger i ett SA kar då det kommer alger?! Jag kommer att prova.

      Vad tros om bottenfilterlösningen? Ta bort ha kvar?
      Checking out...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        En sådan lösning har jag på mina kuber, men det är skillnad på 30 liter och 720. Se till att inte sanden blir tät av skit bara för då rinner det in för lite vatten bakom bakgrunden och översvämningsrisk föreligger.
        Vilken grovlek på sanden ska du ha?
        Skulle det vara mitt kar hade jag i ärlighetens namn nog sålt den bakgrunden och satsat pengarna på tex Slimline istället, för mycket av karet blir borta bakom bakgrunden samt koraller i sötvatten...nja...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Nja med blästersanden hade jag tagit bort bottenfilterlösningen. Hade liknande på mitt stora kar... Blev bara bök så jag fick tömma och ta bort ..

          Så idag hade jag gjort det direkt då jag vet vilket extra jobb det blir o ha det kvar

          Men behåll BTN Otroligt bra med så pass stor yta "bakom" själva fiske ytan!

          Just nu i mitt stora har jag äppelsnäcke odling bakom BTN haha.. Innan körde jag det som stor filteryta bara..

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Ok, det låter vettigt. Jag funderar på insug ned till vänster och utblås upp till höger. Jag ska köpa ett FX5 filter till detta och hoppas det räcker. Lite fundersam på vad jag ska fylla bakgrunden med. viktigast är att det blir enkel rengörning. Jag har en hel del "filtersten" samt en del filtermatta 10 ppi svart. Kuber på en tråd samt små påsar med sten kanske?
            Checking out...

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Det låter helt utmärkt. Jag använde mig av massa filtermatta och biobollar..
              Men det du skriver ska ju funka utan problem.. Plus att det inte blir lika bökigt som jag hade det när jag skulle stå o plocka upp alla liter biobollar

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nja, jag hade en BTN Malawi i mitt och MaxB:s 960 som var helt fyllt med filtermatta klippt i kuber, en lösning som du nog kan kopiera för bästa resultat.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Om du syftar på FX5 med automatiskt luftningssystem så behöver du ju inte ha något direkt märkvärdigt bakom BTN desto mer biologiska material du har där desto mer o städa kommer du få när du märker att dom nyttiga bakterierna kommer ta för mycket av "ämnena" dina växter kommer behöva

                  Och detta FX5 kommer bli helt perfekt för det karet

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #10
                    Ursprungligen postat av Majki01
                    Det låter helt utmärkt. Jag använde mig av massa filtermatta och biobollar..
                    Men det du skriver ska ju funka utan problem.. Plus att det inte blir lika bökigt som jag hade det när jag skulle stå o plocka upp alla liter biobollar

                    "redigerar" för att vara helt förstålig. så hade jag INTE ytterfilter då utan jag körde detta bakom BTN i samma stuck som en filterkammare... Dock mycket större och med 2 pumphuvud.. Så jag renade ju vattnet i akvariet fast bakom BTN.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Ser man på där är den ju. Undrar om den duger i ett SA kar då det kommer alger?! Jag kommer att prova.
                      Materialet är exakt samma i denna som i sötvattensbakrunderna så bägge typerna kan användas i såväl söt som saltakvarier om man känner för det. Det är enbart en estetisk fråga
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jo det var just estetiken jag funderar över, men med alger och lite annan inredning ska det nog lösa sig.

                        Tack för tipsen. Jag kommer nog att satsa på rätt mycket material bakom men ändå så det blir den del cirkulation för syrets skull. fick med en syrepump och den kanske kan användas för att syresätta filtermassan.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...