tips på inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    tips på inredning

    Hej!

    Köpte för ett halvår sedan ett 60 l akvarium men fiskarna jag har har fått yngel och jag vill inte att de ska känna sig trångbebodda och ska därför köpa större akvarium. Nu har jag haft det ganska fult och skulle mest bara prova på men nu undrar jag inför bytet; Jag har guppy, molly, neontetror och pract botior som alla ska få flytta till större, går dessa ha med sandbotten istället för grus? Nu har jag haft ganska finkornigt grus men vill verkligen ha ljus sand istället på botten då jag tycker det ser mycket ljusare och frächare ut. Jag undrar också om det är någon särskild slags växt (gärna tålig då jag inte verkar ha vidare gröna fingrar) som skulle kunna passa m ina fiskar bra? De får ganska mycket yngel och några kan väl få överleva men inte allt för många för nu hade jag nog inte tänkt att byta kar mer. Det nya jag ska köpa är 110 L och med det medföljer en pump som heter Eheim 2252, är det en bra pump till mängden vatten? Behövs någon mer filtrering? Kom gärna med andra tips för mina fiskars välmående inför flytten, ska jag hälla över vatten först? ta med vatten från gamla karet eller bara starta upp det nya några dagar innan?

    tacksam för svar
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Ska nog inte vara några problem att köra med sand istället för grus. Många fiskar t.ex. neontetror föredrar egentligen mörkare botten, så du bör kanske inte välja kritvit sand.

    Tåliga växter du kan ha som du kan ha är t.ex. alla anubias, ormbunkar, svärdsplantor, vallisneria m.fl. kolla gärna Zoopets växtregister och sök på lätta växter. Kan även prova med någon trevlig flytväxt för ynglenas skull.

    Det nya akvariet på 110 liter är egentligen även det för litet om du ska behålla dina praktbotior. De bör ha minst 250 liter.

    Pumpen vet jag inget om, men borde vara enkelt att kolla upp på google hur stort akvarium den rekommenderas till

    Ps. Slå gärna lite returer i din text så den blir lättare att läsa
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Sätt i den medföljande pumpen i gamla karet och kör med båda några dar, så får du över dom nyttiga bakterierna till den nya pumpen.
      Sen är det bara fylla nya karet och flytta över pumpen. Var försiktig med matning första tiden , för att undvika nitrit pik.

      Ja går jättebra med sand till dessa fiskar, guppy ,molly och tetrorna brys sig inte alls, och botiorna blir bara glada då dom gillar att pilla runt i sand.

      Växter, Vallesneria (kanske felstavat) är en bra växt att tex gömma filtret bakom. Blir rätt hög och kräver inte så mycket. Nån sorts anubis , som är lite lägre och har lite tjockare blad.
      Vattenpest (den heter så) brukar funka bra i dom flesta kar och brukar växa så det knakar.

      Känner mig tvungen att tillägga att Botiorna kommer bli för stora för ditt kar tillslut, artbeskrivningen här på zoopet säger 250L kar, men tycker även att det är lite litet då man gärna ska ha en grupp och inte bara enstaka individer, och då kräver dom lite utrymme.

      Lycka till med karet..

      ps , klotte var snabb och hann att posta medans jag skrev=)
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Pumpen borde klara ditt kar med överkapasitet då den ska klara kar upp til 200Liter
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • regicide
          • May 2010
          • 113

          #5
          okej, tack för ditt svar.

          Detta med practbotiorna har jag kollat med djuraffären jag köpte från, jag fick nämligen i en MASSA sniglar och då rekomenderades dessa. Karets storlek är på tok för litet MEN jag kom överens med djuraffären att jag fick lämna tillbaks dem när de växt till sig (än så länge är de bara 3-4 cm) så det verkade inte vara några problem. Som sagt är mest tillfälliga för att bli av med de jäkla sniglarna som åt upp alla växter.. grr...

          Okej, ska tänka på färgen på sanden också, mycket tänkande...

          ska tänka på returerna, blev nog lite exhalterad av att få börja planera nyinköp

          Kommentar

          • regicide
            • May 2010
            • 113

            #6
            okej vad smidigt med pumpen, det ska jag absolut göra!

            jag har tre practbotior, men endast en som är aktiv verkar det som. De andra gömmer sig hela tiden. Men den aktiva är ute och simmar ALLTID och äter flytmat upp och ner om så krävs. men som jag skrev i föregående svar så har jag ordnat så djuraffären kan byta in dem när de blir stora eftersom de för tillfället bara är 3-4cm Får väl se när de blir "för stora".

            ska kolla upp alla olika växter

            Tack för bra tips!

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Att man får lämna tillbaka fiskarna när de växt till sig är en klassiker Många fiskar växer inte som de ska i för små akvarier, de kan få lustiga former som en följd. Även om fisken inte växer, växer ofta de inre organen och de mår inte så bra som de borde göra.
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • regicide
                • May 2010
                • 113

                #8
                perfekt!

                Kommentar

                • regicide
                  • May 2010
                  • 113

                  #9
                  ajdå, jag får väl lämna tilblaks dem nu när jag byter kar då som förhoppningsvis kommer vara snigelfritt?

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Lämna tillbaks dom, och får du snäckor igen så köp några Anetome helena ,dom sköter jobbet lika bra, och tar ju inte nån direkt plats i karet.
                    Kan vara svårt att hitta i lokala zooaffärer , men går att beställa i affären eller över nätet, bla redbee.se brukar ha lite annonser lite då och då.
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...