Bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    • January 2002
    • 12

    Bakgrund

    Hejsan !
    Jag är på väg att köpa ett nytt akvarium och tänker köpa ett med välvd framruta.Akvariet har måtten 150*50*50 men är nog bara 40 i djup i ytterkant.
    Jag vill gärna köpa en bakgrund " Back to Nature " och undrar om någon vet om bakgrunderna tar mycket plats på djupet ?
    Fungerar det att ha tex Amazonas eller Rocky när det bara är 40 cm djup i ytterkant och hur ser akvariet ut från sidan i såfall.
    Undrar även om det funkar med belysningen om bakgrunden kommer långt ut. Eller är det bättre att använda moduler ??

    Hälsn Micke

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Micke,
    Har på en mässa i Tyskland sett ett akvarium med just detta måttet och som hade en BTN Rocky inmonterad - det var mycket häftigt och hade det inte varit för att jag redan fyllt alla tomma utrymmen på kontoret (där jag mestadels håller till) med akvarier hade det blivit ett sådant.
    Byggde själv tidigare ett 480 liters hörnakvarium (med välvd framruta) för Tanganyikaciklider och inrett med moduler och blev mycket nöjd. Har för mig att jag la in ett foto på "Snygga akvarier - Hörnakvarium".
    I ditt fall tycker jag att du skall måla den del på sidorna som är bakom bakgrunden svart.
    Vad gäller belysningen så är enligt min mening de flesta ramper felkonstruerade och lysrören sitter för långt bak. Detta innebär att det bakersta lysröret kommer att sitta över bakgrunden, där det inte fyller någon funktion. Jag hade överhuvudtaget inte använt det bakre lysröret och det gör att om du har tänkt dig ett växtakvarium så funkar det inte alls (om du inte skippar rampen helt och skaffar en annan belysning). För t.ex. Anubias räcker det dock med ett lysrör.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell Fohrman

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...