Montera bakgrund i Akvastabil 530L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reineolo
    • August 2010
    • 5

    Montera bakgrund i Akvastabil 530L?

    Hej alla!

    Har precis beställt ett nytt 530 liters Akvastabil och en AquaTerra-bakgrund.
    Det är första gången jag ska montera en hel bakgrund i ett akvarium och funderar lite på hur man enklast gör detta i ett Akvastabil. Tänker då i första hand på mittstaget i akvariet. Är det fastsatt med silikon som man måste skära bort? Och hur fäster jag mittstaget igen efter att bakgrunden är på plats?
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

    #2
    enklaste sättet är att dela upp bakgrunden i 2 delar så får du ner de... jag rekommenderar att du fäster bakgrunden med silikon, du bör inte skära bort mittstaget för de sitter ju i fast i själva ramen...

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Hade en mindre modell, 222 liters, och där var mittstaget poppnitat. Borra sönder nitarna och tog av mittstaget. Väldigt mycket enklare att arbeta då och sen bara nya poppnitar.

      Är det silikonat hade jag tagit bort det. Såga i en hel bakgrund skulle varit det sista jag gjort. Sen rengjort ordentligt och silikonat fast det igen.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Aquador
        • July 2006
        • 26

        #4
        Jag har också ett akvastabil 530 Liter där jag planerar att byta ut modulerna till Rockzolids hela bakgrund. Jag funderar också på hur jag ska få bort och sedan montera mittstaget igen. Läste någonstans att det sitter i något slags fäste som släpper när man böjer staget uppåt. Stämmer det ? Eller är det silikonat. Det är i alla fall inte popnitat.

        Kommentar

        • Aquador
          • July 2006
          • 26

          #5
          Mejlade Eldorado som marknadsför Akvastabil. Fick detta svaret

          Hej Roger

          Tværstriveren er bukket 90 grader i hver ende og er blot ”klikket” op i toprammen.
          For at fjerne den, presser du akvariet let sammen på midten og presser tværstiveren nedad. Der er en smule silicone i hver ende af tværstiveren. Derfor slipper den ikke nødvendigvis helt let.
          Inden du monterer den igen, skal du fjerne de gamle siliconerester for at være sikker på at den bliver monteret korrekt.

          Kommentar

          • putte90
            • July 2010
            • 62

            #6
            såga bakgrunden i 2 delar ska du absolut inte göra =)

            Kommentar

            • Faltsetas
              • June 2010
              • 96

              #7
              jag delade upp bakgrunden i 2 delar, de funkade perfekt för mig....

              Kommentar

              • putte90
                • July 2010
                • 62

                #8
                jojo de funkar säkert men de är onödigt att förstöra en såpass dyr kakgrund :s

                Kommentar

                • reineolo
                  • August 2010
                  • 5

                  #9
                  Kan bekräfta att det är väldigt enkelt att demontera mittstaget. Bara att skära bort lite silikon runt staget och sen snäppa loss det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...