Stenlim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ceda
    • August 2010
    • 8

    Stenlim

    hej.

    Jag är ny akvarieägare och har ganska dålig koll på allt än så länge.

    Nu när jag har sett alla snygga akvarier har på zoopet så vill ju givet vis jag också göra en egen bakgrund. Jag har fått tag på ett par riktigt snygga shiffer-plattor som är tänkta att kakla en badrumsvägg, men blivit över. Nu undrar jag vilket lim jag kan använda för att dels limma ihop stenarna med varandra, dels fästa dom mot glasrutan?

    PL800 är ju ett stenlim. går det bra eller fäller det ut en massa änmen som är skadliga?

    bild på stenarna.

    112 liters trivsel...
  • ekwall
    • February 2010
    • 185

    #2
    Jag skulle inte våga använda PL800.
    Jag använde silicone som är anpassat för akvariebruk som går att köpa i diverse djuraffärer.
    Du kan kolla mitt 37,5l om du vill se hur jag gjorde min skifferbakgrund
    400l malawi
    250l malawi
    56l yngel
    37,5l tetror blivande apisto

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av ceda
      hej.

      Jag är ny akvarieägare och har ganska dålig koll på allt än så länge.

      Nu när jag har sett alla snygga akvarier har på zoopet så vill ju givet vis jag också göra en egen bakgrund. Jag har fått tag på ett par riktigt snygga shiffer-plattor som är tänkta att kakla en badrumsvägg, men blivit över. Nu undrar jag vilket lim jag kan använda för att dels limma ihop stenarna med varandra, dels fästa dom mot glasrutan?

      PL800 är ju ett stenlim. går det bra eller fäller det ut en massa änmen som är skadliga?

      bild på stenarna.


      börja med att kolla så att det är rätt sorts skiffer.

      det finns skiffer som innehåller olja....direkt dödligt för fiskar.....

      sedan håller jag med ekwall,,,,,använd enbart silikon avsett för akvarium.

      vidare...se upp med vikten, det kan bli vääääldigt tungt med mycket sten på en liten yta,
      kanske kan bottenglaset spricka.....en rejäl frigoliskiva i botten är kanske en bra idé.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ceda
        • August 2010
        • 8

        #4
        Tack för tipset. Kan jag använda det till att limma sten på sten också?! Eller är det bara för att få fast det mot glasrutan? Är det svårt att få bort från glaset (om det inte skulle bli så bra.
        112 liters trivsel...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av ceda
          Tack för tipset. Kan jag använda det till att limma sten på sten också?! Eller är det bara för att få fast det mot glasrutan? Är det svårt att få bort från glaset (om det inte skulle bli så bra.

          det går bra att limma ihop stenarna oxå.

          finns två färger, ta den svarta,

          det är lite knivigt att få bort från rutan, ett rakblad får bort det mesta, men det kan bli en liten
          hinna kvar, som faktiskt inte syns förrän det kommer vatten på den, då får man ta till ättiksyra,
          eller gnugga som fan med svinto, och sedan rengöra utav bara h-e så det inte är några tvål / syrarester kvar i karet.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ekwall
            • February 2010
            • 185

            #6
            Hur stort är karet du tänkte göra bakgrund till?
            Om det är över 50l så gör det på plats, det blir jävligt mycket vikt för glaset att bära på om du får för dig att flytta de sen.
            Att riskera att karet spricker efter alla timmars jobb kan kännas onödigt
            400l malawi
            250l malawi
            56l yngel
            37,5l tetror blivande apisto

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              kollade på ett företag som kränger den sortens skifferväggar.....

              deras produkter bestod av sammansatta tunna skifferbitar till tjokare skivor.

              de var sammansatta med just stenlim....

              om det är den sortens skiffer du har....så skulle jag avråda dig från att göra det.

              risken att stenlimmet isf släpper ifrån sig skit är för stor.....tycker jag....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ceda
                • August 2010
                • 8

                #8
                Det är ett 112liters akvarium. Men det låter som att det är lite för stor risk att limmet fäller ut en massa skit i vattnet. Synd, då det hade varit väldigt snyggt, + att det inte hade tagit så mycket plats i karet...

                Jag får väl fortsätta spåna på hur jag skall göra. Tycker att plancherna inte är så roliga precis...
                112 liters trivsel...

                Kommentar

                • ekwall
                  • February 2010
                  • 185

                  #9
                  Det är inte svårt att göra en egen i skiffer, det tar bara tid. är du lite händig och har tålamod så bygg en egen.
                  Annars kan man göra en egen av frigolit eller köra på BTN.
                  400l malawi
                  250l malawi
                  56l yngel
                  37,5l tetror blivande apisto

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    eller det enklaste (och i min värld ofta det snyggaste) en enkel svart film på baksidan (utsidan då...),
                    och sedan en hiskelig hög med gröna blommor i karet......

                    snorbilligt är det,,,,,,



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      eller det enklaste (och i min värld ofta det snyggaste) en enkel svart film på baksidan (utsidan då...),
                      och sedan en hiskelig hög med gröna blommor i karet......

                      snorbilligt är det,,,,,,



                      .

                      och så in i helvete snyggt, svart solfilm finns att köpa på biltema för en spottstyver. typ 100 spänn så klarar du lätt att täcka 3x väggar av 2 112l mer eller mindre.

                      Ångrar nästan att jag själv satte in slimline i mitt kar, skulle kört solfilm och kanske 2 moduler för att dölja elektronik istället.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Fast absolut billigast är att skapa ett dokument I WORD, färglägga det helt svart,
                        printa ut i A3….sedan tejpa upp det på karets baksida…..

                        Har det så på mitt ena 222 liters, veckade pappret innan, fick en hyfsad bra effekt…
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          Fast absolut billigast är att skapa ett dokument I WORD, färglägga det helt svart,
                          printa ut i A3….sedan tejpa upp det på karets baksida…..

                          Har det så på mitt ena 222 liters, veckade pappret innan, fick en hyfsad bra effekt…
                          om man har en skrivare som tar A3 eller större ja att gå till en firma och skriva ut tex en a1 eller liknande storlek för ett 500 liters är nog allt annat än billigt och att köpa en sådan skriva är som att köpa ny bil för tusan.

                          jag hade också varit nojjig för fukt och spill etc som hade förstört pappret, det problemet har du inte med solfilm.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            om man har en skrivare som tar A3 eller större ja att gå till en firma och skriva ut tex en a1 eller liknande storlek för ett 500 liters är nog allt annat än billigt och att köpa en sådan skriva är som att köpa ny bil för tusan.

                            jag hade också varit nojjig för fukt och spill etc som hade förstört pappret, det problemet har du inte med solfilm.
                            skön att jobba på ett bolag som har stoooora printrar....och ingen som frågar vad i h-e man sysslar med....



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              skön att jobba på ett bolag som har stoooora printrar....och ingen som frågar vad i h-e man sysslar med....



                              .
                              har ni lika stora lamineringsmaskiner också? för då tycker jag du ska köra en gradient som går från mörkt blått till vitt i toppen, och sen bygga en ljuslåda att ha bakom karet, där snackar vi djupkänsla så det står härliga till, definitivt något jag tänker satsa på i senare bygge
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...