Vitt grus? Vilken typ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    Vitt grus? Vilken typ?

    Jag tänkte göra iordning ett av mina kar till lite "Atlantis" inspirerat med grekiska kolumner och sådant och då vill jag ha ett väldigt ljust, helst helt vitt bottenmaterial. De två jag kikat på just nu är marmor och korallsand. Korallsanden såg ju väldigt fin ut, men jag har noll koll på ifall den typen av sand gör något med vattnet? Vad är bäst att jag använder?

    Jag tänkte ha vanliga "familjefiskar" (molly, svärdbärare den typen av fisk) i karet, så det är inget speciellt.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Kolla bara så sanden/gruset är naturligt vitt och inte färgat. Dom färgade är oftast giftiga, även dom som säljs i zooaffärer.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • oskarljunggren
      • June 2010
      • 88

      #3
      har inga egna erfarenheter av detta men jag har läst att om man har för ljust i ett akvarie så kan fiskarna bli skygga. men vet inte om det gäller molly, svärdbärare å dom små rackarna men men

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jag har kalkgrus (tror jag det heter) i mitt, det är helt kritvitt, superfint!!
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Själv har jag "ciklid" sand från Hornbach och det påverkar inte Ph.

          Kolla i min tråd så ser du hur det ser ut
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Har oxå precis köpt ciklid sand, e grymt fint, varmt rekommenderat.
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              kalkgrus dammar nått fruktansvärt. tar visst hur lång tid som helst att få vattnet klart. jag har ciklidgrus. håller sig vitt! diggar hårt. sen finns det ju marmorkross med men det tappar färgen efter ett tag.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Vit zoolux sand
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Är inte kalkgrus och ciklidgrus samma sak?? Har för mig att han sade det där jag handlade? Eller så missförstod jag för jag köpte två sorter i olika storlekar. Det ena var lite dammigare än det andra så det var kanske kalkgrus då. Men det var bara att tvätta av det ordentligt så var det inga problem i karet sedan.
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • oskarljunggren
                    • June 2010
                    • 88

                    #10
                    har för mig att det är så att ciklid grus är kalkfritt så kalkgrus å ciklid grus är nog inte samma skulle jag tro:P

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det är bara "handelsnamn".

                      För kallades bara vitt grus för kalkgrus eftersom allt vitt grus var kalkhaltigt, sedan bytte samma grus namn till ciklidgrus (antagligen var detta namn mer säljande - men det var liak fullt kalkhaltigt).

                      Sedan dök det också upp vitt grus på markanden som var behandlat och inte var kalkhaltigt (att det skulle vara giftigt som J.Milton skriver har jag aldrig hört talas om tidigare). detta grus kallas ofta för ciklidgrus så det lär finna "ciklidgrus" på marknaden som både är kalkhaltigt och inte är det. I akvarier med dåligt buffrat kranvatten (som det i regel är i Sverige) så är kalkhaltiga grus att föredra.

                      Man bör tänka på att vitt grus sällan är vitt någon längre tid eftersom det alltid färgas av alger, dessutom bör man också tänka på att ett vitt grus ger en väldigt ljus botten och det är det många fiskarter som inte trivs så bra med
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • askungen
                        • June 2010
                        • 107

                        #12
                        Hej Kjell!
                        Ojdå, ja har precis köpt vitt ciklidgrus till akvariet där ja tänkte ha min kampfiskar, vet du hur det är med dem fiskarna, dvs trivs dem med vitt grus el bör ja ta mitt andra, som är engelsk sjösten?
                        Anki
                        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Även om de finns arter som är extra ljusskygga så tror jag säkert det är väldigt individanpassat även det. Enda du egentligen kan göra är att testa för att se.

                          Sen har givetvis ljuset en stor påverkan också. Har du mycket ljus i din burk redan nu kommer det såklart reflekteras tillbaka och på så vis bli ännu ljusare. Men är ljuset inte så skarpt så behöver reflektionen inte bli så pass att den ställer till problem för dig.
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • askungen
                            • June 2010
                            • 107

                            #14
                            Ja kommer ju ha en hel del flytväxter som då dämpar belysningen så det bör nog funka, bara tänkte om nån visste så där direkt hur kampisar reagerar.
                            Anki
                            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...