vatten till blötlagd rot stinker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    vatten till blötlagd rot stinker

    Jag är sedan ett par veckor ägare av en av de snyggaste rötterna i världen och har lagt den i blöt. Den sjönk rätt snabbt och färgar rejält än så länge - men vattnet luktar sump och får en oljig hinna efter ett par dagar. Är det bara för att vattnet står stilla, eller kan det vara något annat knas?

    Själva roten luktar inte så gott, men mest blött, gammalt trä. Träet är hårt och fint, varken mögligt, mjukt eller konstigt på annat sätt.

    Det var så länge sedan jag köpte nya rötter, så jag minns inte hur det var ... Någon som kan ge ledning?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hut ofta byter du ut vattnet? Jag brukar byta ett par gånger/dag i kanske en vecka. Ibland har det tagit ännu längre tid innan vattnet blivit hyfsat klart.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Roten är ju inte direkt steril, så klart att du får bakterietillväxt om du inte byter vatten ofta. Borsta av roten emellanåt om den känns aningen slemmig, dessutom får du ju bort mer färg om du byter vaten.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Ursprungligen postat av gullefjun
        Hut ofta byter du ut vattnet? Jag brukar byta ett par gånger/dag i kanske en vecka. Ibland har det tagit ännu längre tid innan vattnet blivit hyfsat klart.
        Jag byter lite emellanåt när det blivit tillräckligt brunt, kanske varannan dag, men har också varit borta en vecka och då har det ju bara stått stilla. Att vattnet blir brunt bekymrar mig inte, det hör ju till, men det är lukten jag är fundersam över.

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Roten är ju inte direkt steril, så klart att du får bakterietillväxt om du inte byter vatten ofta. Borsta av roten emellanåt om den känns aningen slemmig, dessutom får du ju bort mer färg om du byter vaten.
          Mmm, tänkte ungefär så, men känner mig inte säker. Som sagt, färgen bekymrar mig inte och roten känns bra, men lukten från vattnet är inte skoj, och den oljiga hinnan känns inte trevlig. Men det är kanske bara för att jag byter för sällan.

          Det hör också till att jag köpte roten i den zooaffär i Uppsala som jag alltid svär på att aldrig handla i en gång till, så det gör ju att man blir lite paranoid ... men jag blev kär i roten och vad gör man då

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            vart har du fått roten ifrån??
            Hur ser dom ut?? bild...
            Förmodligen byter du vatten för sällan... hur ofta?
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              vart har du fått roten ifrån??
              Hur ser dom ut?? bild...
              Förmodligen byter du vatten för sällan... hur ofta?
              Roten är köpt i "den zooaffär i Uppsala som jag alltid svär på att aldrig handla i en gång till" - dvs Palms zoo.

              Roten ser ut så här, http://i31.tinypic.com/vytlu.jpg och http://i32.tinypic.com/rsdlk2.jpg och är 50x30 cm och väger väl så där 1.5 kilo torr.

              Och som det står ovan så byter jag vatten "lite emellanåt när det blivit tillräckligt brunt, kanske varannan dag, men har också varit borta en vecka och då har det ju bara stått stilla."

              I dag har jag bytt två gånger och det luktar avsevärt mindre, så antagligen berodde lukten bara på stillastående vatten. Tilläggas kan att ett par cm av roten sticker upp ovanför vattenytan, men jag har ändå inte fått mögel eller "ludd" på den del som sticker upp.

              Kommentar

              • Oskar Ahlner
                • August 2010
                • 90

                #8
                Snabb fråga: vad fick du ge för den grymt snygga roten?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är för att vattnet står stilla som det luktar bäver.... Byt vatten med jämna mellanrum så löser du det problemet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oskar Ahlner
                    Snabb fråga: vad fick du ge för den grymt snygga roten?
                    Svaret på det är också ett av svaren på varför jag alltid svär på att inte handla på Palms zoo igen:

                    - Vad kostar den här?
                    (Får den vägd, men får inte se vad den väger)
                    - Tvåhundra.
                    - Jaha. Är det kilopris på rötterna?
                    - Det är olika.
                    - .... Okej. Har du fler någonstans?
                    - Ja. I källaren. Men jag vet inte var nyckeln är.
                    - ... Okej. Jag ska gå och ta ut pengar.
                    - Mmmm.
                    (Kommer tillbaka, tio minuter senare. Nu är roten blöt och det sitter en prislapp på den: 250 kronor)
                    - Har den gått upp i pris?
                    - Ja. Den gick upp några hekto när jag spolade av den.
                    - ...... Okej. Jag tar den om jag får den för två hundra.
                    - (grymtar ogillande). 'kej.

                    Så - två hundra. En annan kund som inte visste vad den kostade torr hade fått betala 250.

                    Nu luktar den inte längre och ligger i karet :-)

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Ja det var ju sannerligen märkligt. Vad har de ut av att spola av den i en affär?!

                      Är ju roten man ska betala kilopris för och inte vatten. Hmm nä sånt gillas inte
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...