Använda rötter/växter till nytt avkarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassa89
    • June 2010
    • 6

    Använda rötter/växter till nytt avkarie?

    Hejsan!
    Jag har precis startat upp mitt 240 L akvarium och undrar om det är säkert nog att flytta över mina rötter från mitt gamla akvarium till det nya?
    Sen måste jag tillägga att det har gått ett virus (Odium) i det gamla akvariet med dom rötter och växter jag vill föra över.

    Vad tror ni? Kan jag använda samma rötter till nya akvariet utan att riskera ny smitta?
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    om du kokar rötterna borde väll bakterierna dö? men finns nog lite proffs som kan svara mer säkert

    Kommentar

    • Sassa89
      • June 2010
      • 6

      #3
      Jag är ganska ny på detta ämne och har aldrig kokat inredning innan. Vad behövs till, vad kan man koka och vad ska man tänka på?

      Kommentar

      • gusten86
        • June 2008
        • 84

        #4
        Det enda som behövs är en tillräckligt stor gryta och koka i ett par timmar så att du är säker på att alla microorganismer har dött. Enda nackdelen är att mycket av hummusämnena i roten lakas ur, vilket gör att vattnet inte blir the färgat och har ph sänkande effekt.

        Kommentar

        • Oskar Ahlner
          • August 2010
          • 90

          #5
          Ursprungligen postat av gusten86
          Det enda som behövs är en tillräckligt stor gryta och koka i ett par timmar så att du är säker på att alla microorganismer har dött. Enda nackdelen är att mycket av hummusämnena i roten lakas ur, vilket gör att vattnet inte blir the färgat och har ph sänkande effekt.
          Varför skulle det vara en nackdel att vattnet inte blir the-färgat, annat än tycka och smak?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det var sjukdom i karet som roten kom ifrån, därav viljan till att koka.
            Sköljer du av rötterna i varmt vatten är det knappasst någon fara att det skulle följa med inredningen, och lägger du dem på tork i ett par dagar är sannolikheten ännu mindre.
            Koka i ett par timmar ser ut att vara lite overkill, är det något som ska dö så gör de det ganska så snart i 100 grader.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...