Sänk en rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Sänk en rot

    Köpte en skapligt stor rot(1 meter +) på zoomässan i Gbg för två månader sedan och f..skapet flyter fortfarande trots nedhållning mha stenar mm under hela tiden..
    Hur tusan kan jag få den att stanna kvar på bottnen?? Tips någon?
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns massor av grejer man kan hitta på, men inget av dessa tycker jag är roliga idéer då man gör åverkan på roten. Borra hål, skruva fast i plexi osv utan personligen föredrar jag att vänta ut roten tills den sjunker av sig själv.
    Det är ett stort åbäke att försöka få ner i vattnet, men en balja modell större som står på altanen med stenar som sänker ner den är nog det bästa...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Har samma problem. Vill iof bara ha ner ena änden på roten, så i den änden skruvade jag fast en bit av en tunn skärbräda. Skärbrädan lade jag sedan bottengrus och sten på. Den änden funkar fint numera!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Sagt det tidigare och säger så fortfarande, låt roten flyta omkring tills den sjunker och lägger sig till rätta, firrarna gillar att ha tak över huvudet..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Jag gjorde som så att jag satte fast sugkoppar på botten av karet och fisklina runt roten och höll ner den till den sjönk själv det sura med det va att jag fick göra små runda hål i frigoliten på botten. den roten va ca en meter
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Rosali
            • January 2010
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av GöranE
            Köpte en skapligt stor rot(1 meter +) på zoomässan i Gbg för två månader sedan och f..skapet flyter fortfarande trots nedhållning mha stenar mm under hela tiden..
            Hur tusan kan jag få den att stanna kvar på bottnen?? Tips någon?
            Jag har inget tips, men väl samma problem med en envis rot som inte sjunker. Har haft den ett halvår i karet och den flyter fortfarande upp. Vad är det för slags trä som flyter så?

            Kommentar

            • eric700
              • June 2010
              • 97

              #7
              Jag har inte alls haft problem med att mina rötter inte sjunker. De sjönk direkt när jag satt ner dom. Det var i för sig ganska små rötter men ändå. Det kanske är skillnad mellan de olika sorterna rötter?
              // 330liter SA

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av eric700
                Jag har inte alls haft problem med att mina rötter inte sjunker. De sjönk direkt när jag satt ner dom. Det var i för sig ganska små rötter men ändå. Det kanske är skillnad mellan de olika sorterna rötter?
                det kan diffa väldigt mycket även på små rötter, jag köpte nyligen en rot på kanske 5x10cm som tog nästan en månad att sjunka, även med nerhållning mha sten osv. så det beror nog väldigt på dels träslag men även andra faktorer tror jag.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Hm, jag köpte en stor mangrove rot som var ca 70 cm lång och den sjönk direkt... Men jag kanske hade tur?
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det är nästan till 100% som Marnat skriver, att det är träslaget som avgör. Mopani tex har jag inte sett en enda som inte sjunkit ganska direkt medan vissa sorters "mangrove" flyter som en kork och även Redmoore.
                    Det känns när man håller i roten hur tung den är i förhållande till storlek, så ofta kan man avgöra den delen innan man köpt den.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • filip.akerberg
                      • January 2010
                      • 37

                      #11
                      Har samma problem... en rot som på beskrivningen heter "Dream Root", inköpt på Hornbach, den är c:a 50cm, den vägrar att sjunka. Har tvingat ner den i en spann nu flera veckor, men lika väl så skuttar den snabbt upp till ytan igen.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        bara attt låta ligga.

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          För mig verkar det hjälpa att hälla över kokande vatten göra så att den sjunker snabbare. Låter logiskt då porer tenderar att öppnas av värme.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Ja, kunde kanske vara värt att prova..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...