Engelsk sjösand kalkhaltig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    Engelsk sjösand kalkhaltig?

    Jag fick idag höra att engelsk sjösten ska vara kalkhaltig och det är därför ph värdet i mitt kar ligger på 7.5-7.7 trots att jag har rötter i burken och jag gillar ju växter och fick höra att jag har rent för höga ph värden.

    Det blir ju lite dyrt om jag ska bya sanden i mitt 540 liters plus att jag ska starta upp mitt 160 och 250 liters igen när jag har flyttat och jag har sand till dom hemma.

    Så vad göra? är det sanden?

    Eva
    Eva
  • pyrro
    • March 2003
    • 73

    #2
    stämmer att engelsk sjösten innehåller en viss mängd kalk..iallafall enligt dom jag har pratat med ang detta..och skulle du inte vilja byta sand men få ett högt ph kan du tillsätta lite bikarbonat..det höjer ph,mängden är jag osäker på men jag hade i 3 påsar till mitt 720 och det funkade..men för att vara säker..kolla upp det eller ställ en ny fråga,,

    snygg.snäll o go
    Catfish4ever
    500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
    8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
    Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
    Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

    Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      stämmer att engelsk sjösten innehåller en viss mängd kalk..iallafall enligt dom jag har pratat med ang detta..och skulle du inte vilja byta sand men få ett högt ph kan du tillsätta lite bikarbonat..det höjer ph,mängden är jag osäker på men jag hade i 3 påsar till mitt 720 och det funkade..men för att vara säker..kolla upp det eller ställ en ny fråga,,

      snygg.snäll o go
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Nu gör du mig förvirrad. Om det är så att hon har problem med för högt ph värde pga kalkhaltigt grus så är väl knappast bikarbonat en bra idé?

      Om man har detta problemet så finns det två utvägar. Antingen köra med enbart växter som trivs i hårt, basiskt vatten (då kan man tillsätta karbonater som till viss del förbrukas av växterna i stället för co2) eller helt enkelt byta grus.

      MVH
      magnus



      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
      min zoon

      Kommentar

      • Rosa
        • September 2002
        • 435

        #4
        Jag mätte vattenvärdena igår och då fick jag dessa värdenna (samma som jag har haft sen jag började mäta)

        det är tetratest 5i1 sticka

        GH 6*d
        KH 3*d
        PH 7.6

        Jag har fisksoppa just nu för det får inte plats fler burkar här.
        Om jag ska byta sand vilken sort sand ska jag då köpa?

        Eva
        Eva

        Kommentar

        • pyrro
          • March 2003
          • 73

          #5
          missuppfattade hennes fråga..ber så mycket om ursäkt..förlåt min dumhet..jag hänger mig i närmsta träd))


          du kan oxå hänga i en nylonstrumpa med torv..finns att köpa i affären..det gör vattnet surare...och mer rötter..nya fina med mycket syra i))vill du att det ska växa mer finns det nu små apparater som tillsätter koldioxid..funkar väldigt bra..tyvärr så är dom bara för akvarier upp till 180 liter men lite hjälper det ju till..eller så skaffar du dig en brandsläckare med en kran så du kan reglera flödet av koldioxid..


          snygg.snäll o go
          Catfish4ever
          500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
          8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
          Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
          Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

          Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag skulle nog vilja påstå att nästan alla växter funkar alldeles utmärkt i ett vatten som har ett pH på 7.5.
            Sedan till din fråga om engelskt grus innehåller kalk, så är svaret ja med tvekan. Tidigare var allt engelskt grus som såldes kalkhaltigt, men på senare år har det i handeln dykt upp en del engelskt grus som inte innehåller kalk, men detta är ju mycket lätt att kontrollera om så är fallet (Se Zoopetavdelningen "Inredning - Grus och sand").
            Sedan är det ju också en annan sak att det ofta faktiskt kan vara en fördel med lite kalk i vattnet om man har ett vatten med en mycket låg buffringsförmåga (se "Akvarievatten") och detta även om man har survattensfiskar (dock inte extrema sådana) eftersom ett stabilt vatten är att föredra framför ett helt korrekt pH-värde.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Rosa
              • September 2002
              • 435

              #7
              Tack Kjell

              Jag har tänkt på att mina värden ialla fall inte hoppar hit och dit och det måste väl vara possetivt?

              Jag vill ju inte hålla på att tillsätta en det ena och sen det andra och sen det tredje för att jämmna till vad det första gör osv.



              Eva
              Eva

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                "Jag har tänkt på att mina värden ialla fall inte hoppar hit och dit och det måste väl vara possetivt?"

                jo, det var väl just det som jag skrev ovan
                "Sedan är det ju också en annan sak att det ofta faktiskt kan vara en fördel med lite kalk i vattnet om man har ett vatten med en mycket låg buffringsförmåga (se "Akvarievatten") och detta även om man har survattensfiskar (dock inte extrema sådana) eftersom ett stabilt vatten är att föredra framför ett helt korrekt pH-värde."
                men det kanske var lite otydligt, men det var i alla fall det jag menade.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Om man pumpar i CO2, kommer inte detta att lösa upp eventuella kalk grejer (skal etc) i gruset efter ett tag?


                  160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
                  45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...