Fråga ang vit sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    Fråga ang vit sand

    Är det någon som har efarenhet ang vit sand det jag är nyfiken på hur det ser ut med alger på sanden och klarar en algätare att hålla borta algerna på gruset ? Eller kommer den vita sanden se ut som skit sen för man vill ju ha sanden så vit som möjligt. Och hur fort brukar algerna komma på sanden?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    min vita sand är vit...o håller sig vit. inga problem här inte.

    Kommentar

    • walak
      • April 2010
      • 263

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      min vita sand är vit...o håller sig vit. inga problem här inte.
      Ok det låter ju bra

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Beror helt på hur mycket sand och hur mycket algätare osv du har..

        Använder bara vit sand i alla mina kar. Ibland kunde det se förjävligt ut så fick ordna hem ett x antal pansarmalar för att ordna upp det.

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Pansarmalar tar dom verkligen "allt"??

          Ursprungligen postat av Majki01
          Beror helt på hur mycket sand och hur mycket algätare osv du har..

          Använder bara vit sand i alla mina kar. Ibland kunde det se förjävligt ut så fick ordna hem ett x antal pansarmalar för att ordna upp det.
          En liten fråga...Jag har dvärgklogrodor, och jag matar dom med röda mygglarvet, men då grodorna inte ser så bra, så blir det mat över som ligger på botten. Äter pansarmalar överblivna restfoder typ all rest ???

          Jag har sand i detta 54 liters, och tycker det inte ser så fint ut med svart skit på botten. Vad rekommenderar någon att jag kan skaffa för fisk, har en liten mal idag som bara tar algerna. och 6 neoner och 3 dvärgklogrodor.
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            tja ett par pansarmalar kan ju funka.. men det är lite litet karet. kör på äppelsnäckor istället! de äter allt typ. matrester, alger, döda växtdelar osv. + att de är charmiga som fasen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              min vita sand är vit...o håller sig vit. inga problem här inte.
              Då har du nog haft tur. Vitt grus brukar normalt med tiden byta färg och algätande fiskar brukar normalt äta minimalt med alger på gruskorn, dessutom äter de ju också bara vissa sorts alger.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Ursprungligen postat av candra
                En liten fråga...Jag har dvärgklogrodor, och jag matar dom med röda mygglarvet, men då grodorna inte ser så bra, så blir det mat över som ligger på botten. Äter pansarmalar överblivna restfoder typ all rest ???

                Jag har sand i detta 54 liters, och tycker det inte ser så fint ut med svart skit på botten. Vad rekommenderar någon att jag kan skaffa för fisk, har en liten mal idag som bara tar algerna. och 6 neoner och 3 dvärgklogrodor.

                Det gör dom faktiskt. Jag matar Kampfiskarma med mygglarver och blodmask.. Pansarmalarna ÄLSKAR det så dom är nästan lika snabba som kampfiskarna på att gluffsa i sig det Rena lördagsgodiset

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Då har du nog haft tur. Vitt grus brukar normalt med tiden byta färg och algätande fiskar brukar normalt äta minimalt med alger på gruskorn, dessutom äter de ju också bara vissa sorts alger.
                  då har jag nog det då. har ju vitt i mitt malawi. där finns bara javaormbunkar. städpatrull utgörs av en segelfenspleco. inga alger what so ever. gruset är vitt. enda skiten är lite avfröing från fiskarna.
                  kan anledningen till att det håller sig vitt är att fiskarna gräver massor o där med får skit aldrig fäste?

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    tja ett par pansarmalar kan ju funka.. men det är lite litet karet. kör på äppelsnäckor istället! de äter allt typ. matrester, alger, döda växtdelar osv. + att de är charmiga som fasen.
                    Okej, ja då är det äppelsnäckor som gäller...ja, det blr fint i mitt lilla akvarium, passande till dom andra fiskarna också... Tack för tipset!
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      lugnt

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        då har jag nog det då. har ju vitt i mitt malawi. där finns bara javaormbunkar. städpatrull utgörs av en segelfenspleco. inga alger what so ever. gruset är vitt. enda skiten är lite avfröing från fiskarna.
                        kan anledningen till att det håller sig vitt är att fiskarna gräver massor o där med får skit aldrig fäste?
                        Visst om man vänder på gruset och det är väldigt lite belysning över akvariet (vilket det ju kan vara i ditt akvarium) så funkar det betydligt längre
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • walak
                          • April 2010
                          • 263

                          #13
                          Ursprungligen postat av Majki01
                          Beror helt på hur mycket sand och hur mycket algätare osv du har..

                          Använder bara vit sand i alla mina kar. Ibland kunde det se förjävligt ut så fick ordna hem ett x antal pansarmalar för att ordna upp det.
                          idax läget så har jag bara en algätare behöver jag flera?

                          Kommentar

                          • walak
                            • April 2010
                            • 263

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            tja ett par pansarmalar kan ju funka.. men det är lite litet karet. kör på äppelsnäckor istället! de äter allt typ. matrester, alger, döda växtdelar osv. + att de är charmiga som fasen.
                            Frågan är om det funkar med äppelsnäckor med troffar

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Visst om man vänder på gruset och det är väldigt lite belysning över akvariet (vilket det ju kan vara i ditt akvarium) så funkar det betydligt längre
                              ja det är nog någon sådan kombo. har två t8 20W. ett aqua-glo o ett power glo. 0,24 W/L om man vill räkna med den där "tumregeln"

                              OnT: hmm varför inte sikta på någon mal som finns i afrika.
                              Ämnen om ciklider från Afrika. Huvudavdelning. Innehåller alla tidigare trådar.

                              där kan du nog hitta lite inspiration

                              Kommentar

                              Arbetssätt...