Ytterligare en grenar från naturen-fråga...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

Ytterligare en grenar från naturen-fråga...

TROR jag har läst varenda gren/rot/löv från naturen-tråd nu, men har inte riktigt hittat det jag funderar på..

För det första.. Har dragit hem en stor ek-gren som inte höll för tyngden av all snö i vintras, och som ev. skall användas vid en re-scape av 600-karet så småningom.

Det jag undrar över är om den behöver vara helt torr, för då lär det dröja nått år eller två innan jag kan använda den.. Snabbaste sättet att få den att torka borde väl vara att skala av barken och typ lägga den på ett svart plåt-tak över sommaren (om vi nu får någon sol..)??

Och MÅSTE man verkligen skala av all bark?

Sen nästa fråga..

Ek-löv.. Som dekoration på botten.. Läser i trådarna här att det skall vara döda löv osv osv.. Men det borde väl gå lika bra att plocka färska löv och torka?

Nu ska jag byta 3-400 liter vatten, sen när jag är klar med det förväntar jag mig massor av bra svar..

Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

anlednigen till att man vill att grenar o dy ska vara torra o döda är att de innehåller garvsyra annars ( med mera) som kan vara giftigt för invånarna.

Kommentar

• Keibo
      • November 2008
      • 468

Ursprungligen postat av HenkeP
      Det jag undrar över är om den behöver vara helt torr, för då lär det dröja nått år eller två innan jag kan använda den.. Snabbaste sättet att få den att torka borde väl vara att skala av barken och typ lägga den på ett svart plåt-tak över sommaren (om vi nu får någon sol..)??
      Inför en mässa i japan köpte ägaren till mässans snyggaste (och största) guppykar in en pizzaugn som han byggde om till rottorkare. I den satte han därefter in rötter och körde rötterna i typ 100-125 grader eller något i typ 2 veckor, och dränkte dem i vatten emellanåt. Efter den tiden var de tydligen akvariefärdiga. Så mitt tips är plåttak om du inte är en galen japan med alldeles för mycket pengar!

Angående löv så går det utmärkt för akvariets del att plocka färska och torka. Men tänk på träden och på allemansrättens begränsningar. Dessa kan man även torka i ugn, 80 grader i 2h kör jag med.
      Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• ManU
        • July 2009
        • 13

Hej.
        Hakar på i denna tråden då jag själv undrat och letat efter svar på samma spörsmål när det gäller att barka av. Jag har fått tag i lite trollhassel som legat på tork i flera år. De är inte särskilt käcka att försöka ta bort barken på. Därför undrar även jag hur nödvändigt det är.
        Tacksam för svar
        Mattias

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

jag har trollhassel i min räkvas. tok inte bort någon bark alls. funkar skitbra!

Kommentar

• ManU
            • July 2009
            • 13

Suveränt! Då kör vi!

Kommentar

Arbetssätt...