Svart sten hittad i naturen - ok att ha i akvariet? (bilder)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

Svart sten hittad i naturen - ok att ha i akvariet? (bilder)

När jag köpte akvariumet begagnat följde det sten med som är svart, tänkte inte mer på det. Igår när jag var uppe vid ett elljusspår uppe på ett berg hittade jag massa fler, tror att det är samma men är inte säker. Kollade dock runt här och såg att det finns stenar man ska undvika och jag är lite lurig på att det är rost på stenarna i olika mängd. När jag kollade de stenar jag fått med hittade jag samma på dem.

Är det någon kunnig som kan se vad detta är för slags sten (har googlat i timmar utan att komma fram till något) samt om det är rost eller inte (jag har ingen aning om vilka alternativ till missfärgningar som finns på sten) samt om det är ok att ha dessa i akvariumet. (Den "helrostiga" stenen kommer från tidigare akvarieägaren och var en sten han hade i sitt akvarium.)

Hittade även dessa akvariestenar att köpa, heter Black hill rock och så står det i beskrivningen "Järnhaltig vacker dekorationssten från Kina": http://www.guldfisken.se/beta/catalo...3e4a2c1faeebc8
    Gör mig fundersam om det kanske är ok med järn i akvarium?
    Bifogade filer
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

Ser ut som vanlig hederlig gnejs, ser helt okej ut i akvariet.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

Jag skulle oxå ha dem i akvariet, utan att fundera ngt nämnvärt på det! Bara att prova! I mindre mängd är ju järn inte farligt, till och med bra kan jag tro, finns ju järngödning till växterna att köpa?

Kommentar

• J.Milton
        • January 2010
        • 674

Som sagt, järn i rätt mängd är bra för växterna.
        Testa att knacka stenarna mot varandra. Ska inte bli "för" metalliskt ljud.
        Men ser som sagt var ut som vanlig gnejs, så nog inga probs.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

Kommentar

• Gaffel
          • December 2007
          • 6200

Prova att slicka på stenen, skulle du sen låta din egen bäbis slicka på den om du har nån så kan du ju stoppa ner den i akvariet sen..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Din naturfunna sten ser som sagt ut som gnejs och är nog OK att använda. Jag är inte lika säker på den där kinesiska stenen, gud vet vad det är.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• vickson
              • May 2010
              • 760

Tack för alla svar! Gnejs alltså? Vad är det där rostfärgade som syns överallt, är det inte rost utan något annat kanske? Hur vet man att det inte finns någon annan metall i den?

Gaffel: nu har jag ingen bäbis men jag tror inte att jag skulle vilja att den slickad på något i såna fall.

Azur: jag har alltså inte beställt den där kinesiska stenen utan letade svarta stenar på nätet och hittade den där med betydligt värre utfällningar som dessutom rekommenderas i akvarier och blev lite förvånad.

Kommentar

• Mumin
                • October 2007
                • 3837

Det vet man inte, men man utgår från att en metamorf bergart som gnejs inte innehåller lättlösliga metallföreningar.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• vickson
                  • May 2010
                  • 760

Oki, inte för att jag förstår mycket av det du säger men det låter betryggande!

Kommentar

• Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

Metamorf = ungef. förvandlad / förändrad
                    In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

Arbetssätt...