Gulnande kalksten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Gulnande kalksten

    Satte för 2 veckor sen i en kalksten i mitt räk/snigel kar men nu har den gradvis blivit gulare och gulare, nu är som dom gula äppelsnäckornas färg fast lite mörkare om det säger något.

    Har en liten rot i och massor av växter och ganska låg "fiskbelastning". Det ser lite tråkigt ut men funderar på om det kan vara farligt? kan man göra den vit igen på något sätt?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kan nog vara roten som färgar av sig o "smittar" stenen. är nog itne farligt men inte så snyggt

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      även om roten legat i vatten i 4 månader nu (annat akvarium)? låter ifs vettigt, kan väl inte vara alltför svårt att missfärga en vit sten.. tror du det funkar att koka stenen om man vill ha den där pepsodent färgen?
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är nog en form av alger som ser gula ut i ljuset.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Säker på att det inte bara är tefärgat vatten?

          Annars ta ut stenen. Sätt den på en plåt i ugnen i 150 grader i typ 30min och ta ut och låt svalna till dess att den är hanterbar. Ta nu valfritt verktyg, diskborste (oanvänd) eller stålborste och borsta fram till dess att du är nöjd. Fungerar på mina asian holestones.
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Skippa ugnen, lägg bara kalkstenen i en hink och slå över vanlig ättika och låt stå en liten stund!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Skippa ugnen, lägg bara kalkstenen i en hink och slå över vanlig ättika och låt stå en liten stund!
              Blir inte det fargligt om det är en relativt porös kalksten han har? Vet iaf att det finns de som suger upp vätskor ungefär som lavastenar och ättika kan väl inte vara nyttigt för firrarna. Har han en asian holestone så lär det ju dock fungera.
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Kalksten är aldrig vit länge i akvarium. Ska du rengöra den varje gång den slutar vara vit kommer du att få göra det varje vecka. Bättre att acceptera att den kommer att bli grön, enligt min mening.

                Men: ättika är inte giftigt i sig, och kalkstenen neutraliserar ättikan. Resultatet blir koldioxid och kalciumacetat, som snabbt bryts ned av bakterier.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...