Hur ska det se ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Hur ska det se ut?

    Hej på er!

    Jag har ett 100l kar som jag inte riktigt vet hur det ska se ut med inredningen. Jag är så trött på att jag inte blir helt nöjd med det varje gång jag håller på med det.

    Så här ser det ut just nu (det har fått stått orört ett tag): http://pici.se/587564/

    Det innehåller:
    1 stor zebraciklid
    10 tal 2-3cm stora zebror
    1 nyckelhål
    1 pleco

    Hur tycker ni att det ska se ut? Funderar lite själv på att sätta i denna bakgrund http://pici.se/587566/ och ha ett svart tema och se hur det blir, men även med lite växter. Själv så gillar jag att ha en del valisnera så det skulle vara snygg att ha lite sådana i kanske.

    Jag är inte speciellt intresserad av att gå efter hur det ser ut i vattnen där fiskarna kommer från, jag vill mera ha ett snyggt akvarium som står bredvid sängen.

    Kom med alla sorters förslag!
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Jag är ju väldigt förtjust i rötter, men det ska man inte ha till ciklider? Särskilt Red Moor tycker jag är läckert. Vallis kan vara riktigt snyggt o ha i bakkant! Bakgrunden tyckte jag inte så mkt om.., men heller ingen toppenbild.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      100 liter är till att börja med alldeles för litet för både Zebracikliden och Plecon. Även Nyckelhålen är/blir för stora för 100 liter.

      Annars tyckte jag inte det såg så tokigt ut, riktigt snyggt faktiskt...
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        testa med att ta ut krukan och bygg med några stenar där istället och plantera valesnerian
        vid pumpen och kortare växter bort mot andra kort sidan så det blir lite höga växter vid pumpen och lägre och lägre ju längre bort från pumpen du kommer. Jag tycker inte det är fel med rötter till ciklider, till malawi däremot känn det väl lite fel kanske, men det har jag prövat de med och det funkade fast det är klart då va karet på 1200L och roten 2m Lång =)) mycket läckert
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Vissa sydamerikaner kan man med fördel inreda karet med rötter. Därför att, i varje fall mangrove, sänker Ph-värdet. Och många SA ciklider vill ha surt vatten....
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            rötter funkar utmärkt till SA/CA ciklider som ciklidtoken säger. men helst inte till afrikanska ciklider då vill ha myclet högre pH

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              Jaha, där ser man, då har jag lärt mig lite nytt idag oxå, är lätt att generalisera då man inte är så himla haj på det hela..*ler*

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Det kommer att ske en liten förändring imorn då, bla kommer krukan att åka ut för att det ser så onaturligt ut enligt mig i alla fall. Det är en liten speciell känsla med just akvarier att man vill sätta igång på direkten och gör om, men tyvärr måste jag sova inför imorgon

                Förövrigt så ska jag nog sälja båda mina 100liters kar och köpa mig ett kar på lite drygt 250l kanske? Längtar lite efter att få ett riktigt snyggt inrett akvarium så det kanske blir lite lättare när jag köper nytt då det blev större. Så fiskarna kommer nog trivas bättre inom en snar framtid om jag inte säljer dom också

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Det är rätta takter...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #10
                    goa tag. synd att du inte bor närmare jönköping jag har ett 250L som behöver limmas om, du kunde fått de och jag slippa ha dåligt samvete för att det bara står där tomt=)
                    lycka till
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      höör ögonzo vad har du för mått på det?

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        det va ett hemma bygge 250*60*70... L,H,D Helglas det va ett tag sen jag gjorde mej av med det, flyttade till lägenhet och det fick inte plats =( men nu i det nya huset har vi ett 720 i väggen. men det största jag sett är på 3500L inbyggt väggen det finns också här i Forserum en jobb kompis som har det han pratar om att starta upp det igen, 3m Långt 90cm Högt hur djupt det är vet jag inte riktigt men det är gigantiskt =))
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          a jag bor ju i jkpg. men hörrö det där var ju inte 250L utan snarare 1000L.

                          det var 250L jag tänkte på

                          (åker förbi forserum varje dag till o från jobbet i nässjö )

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            Aha!!! jag trodde du menade 1200L jag skrev om längre upp här.. jaha måtten på de lilla 110L*45D*50H ok du fick upp ögonen för de du=) ja det står här till ingen nytta som sagt vill du ha det är det bara att komma och hämta, men det behöver limmas om,
                            inte för att det är så avancerat
                            /Ulrik
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              gratis?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...