Hur var det nu med svart sand?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

Hur var det nu med svart sand?

Min kompis lånade ett akvarium av mig som vi satte upp förra helgen. Hon hade köpt svart sand på djurmagazinet som vi tvättade och satte i akvariet. Sedan inredde hon med två rötter och lite javaormbunke.
    Sedan fick hon ta 5 stycken av mina egenuppfödda guldfärgade äppelsnäckor och "köra in" karet med. Tre dagar efteråt var alla STENDÖDA. Inget fel på vattenvärdet och bra temp och så vidare. Dock såg alla snäckor konstiga ut. Mina andra snäckor som har dött av ålderdom har dragit in sig i skalet. Dessa låt utsträckta ur skalet som om de var ute och "gick" men sen tvärdött! Fick för mig att de blivit förgiftade.

Har hört att andra haft problem med just svart sand. Kan den vara boven i dramat? Kan inte komma på att det kan vara nått annat.
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

Var det just sand ni hade? eller var det grus?
    När det kommer till sand så sa två djuraffärer jag pratat med att den svarta (råda?)sanden inte var bra. Exakt vad som inte var bra fick jag inte veta, då det egentligen var grus jag sökte.
    Ena butiken tog inte ens hem den, den andra tyckte bara att jag inte skulle köpa den (de hade den hemma)Finns nog andra som vet detta bättre än jag, men detta är vad jag hört.
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Kommentar

• Jens A.
      • March 2007
      • 5026

Den där svarta sanden som lite ser ut som krossat glas har jag hört flera som har fått problem med. Troligen finns det någon metallförening i den som läcker ut, okänt vilken.
      Vill man ha svart grus, är diabasgrus bättre, även om den inte är kolsvart, mera gråsvart.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Fernicus
        • January 2009
        • 29

Aluminiumsilikat?

Kommentar

• Dragula
          • April 2010
          • 58

Var det kvarts ni köpte? Sådan har jag köpt ifrån djurmagazinet här i Luleå och har inga problem med alls.
          Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

Kommentar

• Estetfjortiz
            • March 2009
            • 365

Djurmagazinet luleå. Har fått reda från en annan källa som visste vart sanden köptes av djurmagazinet att den var dålig. Sista gången jag kommer handla där iaf!
            Min kompis bytte sanden till grus och nu är det inget problem!

Kommentar

• Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

Ursprungligen postat av Fernicus
              Aluminiumsilikat?
              Ja, det var nått sådant det hette som var i enligt han som visste vart djurmagazinet beställde gruset från.

Kommentar

• Dragula
                • April 2010
                • 58

Det innehåller ju spår av metaller så det var nog ingen höjdare nej. Som sagt, köp kvarts, finns på både djurmagazinet och akvariecenter.
                Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

Kommentar

• gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

jag har upplevt samma problem med den svarta råda sanden Djurmagasinet Jönköping köper inte in den för att den är inte bra.. dom säger däremot att kvarts fungerar bra.. jag köpte min sand jag har nu på Rilo Zoopermarket Jönköping dom säger att deras leverantör har testat sanden (Råda) men jag tror inte på dom så jag har skickat sand för att testas.. Jag vill ha det svart på vitt, och när jag väl vet så ska jag försöka att sprida en varning för den sanden på internet så ingen köper den hoppas på ett svar snarast =))
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

Kommentar

• Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

Ursprungligen postat av gonzo44
                    jag har upplevt samma problem med den svarta råda sanden Djurmagasinet Jönköping köper inte in den för att den är inte bra.. dom säger däremot att kvarts fungerar bra.. jag köpte min sand jag har nu på Rilo Zoopermarket Jönköping dom säger att deras leverantör har testat sanden (Råda) men jag tror inte på dom så jag har skickat sand för att testas.. Jag vill ha det svart på vitt, och när jag väl vet så ska jag försöka att sprida en varning för den sanden på internet så ingen köper den hoppas på ett svar snarast =))
                    Ja, det är ju helt att de kan sälja sådan sand som fiskar och andra vattendjur dör av! Hör av dig sedan med resultatet!
                    Min kompis bytt till vanlig hederlig engelsk sjösten och det funkar mycket MYCKET bättre!
                    Senast redigerad av Estetfjortiz; 26 April 2010, 09:01.

Kommentar

• gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

Hej igen nu har jag fått lite resultat på vad det är i gruset och det va mycke.. Först gången jag bifogar en adress hoppas det fungerar annars skriver jag av och lägger in det här senare.. nu ska jag iväg och hjälpa min syster att fånga in hennes fåglar dom ska få en ny voljär Ha de/https://docs.google.com/viewer?attid=0.1&pid=gmail&thid=1283f886f9bb3889&u rl=https%3A%2F%2Fmail.google.com%2Fmail%2F%3Fui%3D 2%26ik%3D2916ec69ee%26view%3Datt%26th%3D1283f886f9 bb3889%26attid%3D0.1%26disp%3Dattd%26zw&docid=a98c ca4eea3d93bc8d8c785cab9a9648%7Cd989d80ec3eb5ba34ff 56febda2fd79e&a=bi&pagenumber=1&w=827
                      Senast redigerad av gonzo44; 28 April 2010, 13:49.

Kommentar

• Mona
                        • October 2002
                        • 840

Min syster köpte ett begagnat akvarie med svart sand. Hon hade haft det igång i flera veckor med fiskar och räkor utan dödsfall. Jag gav henne då ett par äppelsnäckor och de dog båda två inom ett par dagar.
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

Kommentar

• gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

länken verkar inte fungera så jag skriver av det istället::
                          gruset innehåller följande

SiO2.....40-55%
                          Al2O3...23-35%
                          Fe2O3..4-17%
                          CaO.....1-8%
                          MgO.....0,8-4,8
                          K2O.....1,5-5,5%
                          Na2O...0,1-3,5%
                          SO3.....0,5%
                          TiO.......0,5-1,3%
                          ursprung: Vitreous cinders from coal burning power plants
                          alltså det är rent slagg, och det vill dom få mej att tro att det inte är skadligt för fisken och eller allt annat levande i karet... FNYS !!!! detta gruset är ifrån Akva-stabil Danmark på deras sida heter det Haley samma innehåll som Rådasanden svart... så jag vill att ni sprider denna varning så mycket ni kan på nätet.. men nu ska tilläggas att det inte är samma som den kvarts som djurmagasinet säljer...
                          ha de//
                          Senast redigerad av gonzo44; 28 April 2010, 13:49. Anledning: stavfel

Kommentar

• DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                            Sista gången jag kommer handla där iaf!
                            :O Bara för det? :O
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              • May 2003
                              • 1831

Eftersom jag är ansvarig på akvariesidan på DjurMagazinet i Luleå kanske jag kan få förklara lite.

Vissa fiskar reagerar på just den svarta rådan. Just för att den är så pass finkornig och ibland vass (speciellt malar tycker inte om det) Sen kan även fisken reagera på aluminiumsilikatet. Just av dessa anledningar så rekommenderar vi det för terrariebruk.

Trist att vissa tänkt sluta handla enbart pga. att vi säljer en viss sand som förövrigt säkert 50% av alla zoobutiker i hela landet gör.
                              Med vänlig hälsning
                              Alexander

Kommentar

Arbetssätt...