Farligt för fiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thand1
    • April 2010
    • 18

    Farligt för fiskarna

    Hejsan
    Skulle behöva lite hjälp med en fråga
    Jag har en 2 år gammal stor gammal saltvattensnäcka som jag har tvättat av och lagt i mitt nya sötvattenakvarium på 200 liter, är detta farligt för fiskarna

    Tomas
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    det ska inte vara något problem då jag antar att det bara är själva snäckskalet du talar om. En levande saltvattenssnäcka lever dock inte länge i ett sötvattenskar
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • thand1
      • April 2010
      • 18

      #3
      Ursprungligen postat av Marnat
      det ska inte vara något problem då jag antar att det bara är själva snäckskalet du talar om. En levande saltvattenssnäcka lever dock inte länge i ett sötvattenskar
      Ja det är bara snäckskalet ,men jag tänkte om snäckan på något sätt saltar av sig och fördärvar vattnet i ett sötvattenakvariumet
      Tomas

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        nej då. lite slat kan tillomed vara bra för fiskarna då det hämmar svampangrepp.

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          nej då. lite slat kan tillomed vara bra för fiskarna då det hämmar svampangrepp.
          Inte i dom mängderna, för lite salt.... men det buffrar oxå, oxå for lite dock..

          Ingen faramen inget plus heller direkt

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Xul
            Inte i dom mängderna, för lite salt.... men det buffrar oxå, oxå for lite dock..

            Ingen faramen inget plus heller direkt
            ne klart att det är för lite salt, men menade just att salt i allmänhet kan vara bra för akvariet o inte skadligt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Den enda påverkan en stor snäcka har är att den löser ytterst lite med kalk (fast bara om pH ligger under 7.6).
              Oftast är det dock bra med lite kalk i vattnet eftersom det stibiliserar vattnet - vilket är bra även för survattenlevande arter.

              Så om du tycker det är snyggt så använd den. Värt att tänka på kan dock vara att vissa snäckor är så små innerst inne så vissa fiskar kan fastna där om de inte kan backa ut.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...