Rötter från naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    Rötter från naturen?

    Kan man ta rötter som ligger fritt på marken ? (som redan är nedhuggade)
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    beror på vilket trädslag... INTE barrträd! men om du söker i forumet så finns det MASSA info om detta.
    Senast redigerad av karrokaja; 14 April 2010, 19:01.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Virros
      • January 2010
      • 488

      #3
      Ursprungligen postat av karrokaja
      beror på vilket trädslag... INTE barrträd! men om du säker i forumet så finns det MASSA info om detta.
      Okej !
      Jag ska dra och hämta imorgon så kan jag ta lite bilder så får ni som kan kolla om det går eller inte

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        grenarna måste vara döda.

        Kommentar

        • Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

          #5
          Man kan lacka grenar man hittar i naturen så ruttnar de inte och förpestar vattnet
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            men neee ..lacka?? det blir ju inte snyggt!

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              tsss lacket syns ju inte!!
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Döda rötter och grenar som ligger på marken kan du plocka i måttliga mängder men när du pratar om nåt som är "nedhugget" så bör du absolut låta bli, i alla fall utan att fråga markägaren. Även ris och annan bråte kan ha sitt värde numera, antingen för energi eller för naturvård och det är rakt inte säkert att det blir uppskattat om man går och plockar i sånt. Dessutom är troligen sånt som är hugget för färskt för att fungera i ett akvarium.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  Som karro sa "inte barrträd" men viktigt att om du tar lövträd så finns det garvsyra i dem speciellt om de är färska så håll dig undan allt färskt. När jag tog rötter utifrån så tog ja dem från sjö botten, fast man hittar oftast tall och gran där, för björk ruttnar upp ganska så fort. man kan söka vid bäckar efter rötter också, men det är viktigt att man tar lövträd, som sagt var så innehåller barrträd en rad av otäckheter, bla terpentin.
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #10
                    vi har en stor göl som dom har rensat på rötter och grenar, ja har plockat rötter där ifrån så länge jag kan minnas... Jag har även mangrivirötter och jag tycker väl att natur rötterna färgar vattnet mindre i övrigt har jag intr märkt någon skillnad.. numera har jag visserligen bara köpta rötter, Kan man köpa till inköpspris så kostar det inget knapt ju =))
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...