Red moor, mangroverötter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

Red moor, mangroverötter

Håller på så smått med mitt(nästan) 350 liters akvarie som skall sättas upp. Har köpt en snygg red moor rot som jag ska ha i. Lagt mer mangrooveroten brevid. Karet är inte vattenfyllt ännu. Tycker inte det ser så bra ut..
    Är det nån som har bilder på kar med båda typerna av rötter ihop?
    Är mangrove nödvändigt för vissa fiskar? Som tex Ancistrusarna. De kan inte ta de ämnen de behöver från red moor rötterna? Red moor rötterna mörknar en hel del har jag hört?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

rent estetiskt. finn väl egentligen inga rötter som är "nödvändiga" för fiskar. sen att de trivs med dom är ju en annan sak.
    kolla min Kub-tråd i min signatur. har både mangrove o red moore.

Kommentar

• Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

Red morren blir så himla mörk alltså? Syns på bilderna direkt ingen färgskillnad emmellan dem? Just nu i torrt tillstånd, samt att red mooren är ny är det ju enorm skillnad i färg, är nog den som stör mig lite..

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Halloj!
        Redmoor-rötterna blir mörkare efter en tid i vattnet. Om det är rent färgestetiskt du funderar så blir i stort sett alla rötter mörkare i vatten.
        Vissa malar tycker om att ha "mangrove" att tugga på. Det är sällan man faktiskt får tag på äkta mangrove i akvarieaffären, dessa "mangrove"-rötter är ofta helt andra träslag - men funkar fint i karet ändå!
        Här är några bilder och en filmsnutt på Redmoor, Mopani, "mangrove" och Ek. En rejäl blandning alltså!
        Bifogade filer

Kommentar

• PiaJo
          • August 2009
          • 13001

F*n vad snyggt MaxB!
          /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Rooster
            • March 2006
            • 1468

Jisses sjukt snyggt, å vilka fiskar sen... Lätt drömkaret!
            Fish for Life!!!

Kommentar

• Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

Håller med, sjukt fint akvarie och fiskar! Störde mig inte ett dugg på "olika" rötter, färgen är ju snarlik på dem. Så då kan jag ha mangroven ändå troligen.. Hmm, kan vara formen på den oxå.. Den är så stor.. Får åka till djurbutiken o kika lite. Surt o köpa fast man eg har. Får se! Kul att se hur andra har det med rötter mm!
              Senast redigerad av Föllförfisk; 14 April 2010, 09:11.

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Ursprungligen postat av PiaJo
                F*n vad snyggt MaxB!
                Ursprungligen postat av Rooster
                Jisses sjukt snyggt, å vilka fiskar sen... Lätt drömkaret!
                Jag skall inte förstöra Föllförfisks tråd (också) med en massa OT, men visst, det här karet var riktigt tjusigt. Det får bli nya tag i nya kåken längre fram - planeringarna går för högtryck i skallen just nu!

Kommentar

• Mats Bryzell
                  • February 2007
                  • 18959

Ursprungligen postat av Föllförfisk
                  Håller med, sjukt fint akvarie och fiskar! Störde mig inte ett dugg på "olika" rötter, färgen är ju snarlik på dem. Så då kan jag ha mangroven ändå troligen.. Hmm, kan vara formen på den oxå.. Den är så stor.. Får åka till djurbutiken o kika lite. Surt o köpa fast man eg har. Får se!
                  Fundera och visualisera fram bilder på hur du vill att det skall se ut i karet. Titta och mät med blicken. Jag brukar driva zoohandlarn bananas med att lägga ut en massa rötter på golvet och kolla om dom passar ihop.
                  Ett trick är att lägga ihop mindre rötter och skapa större system - det är bara att bygga och sätta ihop rötter av olika typer tills man är nöjd med både utseende och funktion - och det är enbart du i slutändan som bestämmer hur det skall se ut, blir du nöjd så är det bra! Färgmässigt tror jag inte du behöver tänka på något speciellt, då rötterna blir ganska likfärgade efter en tid och dessutom får snygga ansättningar av en del alger - och det är bara snyggt och ser naturligt ut!

Kommentar

• Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

kan lägga ut bild på hur det är nu, red moren är jag rätt nöjd med, men mangroven är bara, den bara ÄR liksom. Får kanske köpa nån mer. Funderar även på att ta in fler stenar, den kan kanske hjälpa upp det hela lite. Vill ha lite mer balans i vä hörnet så att säga.. http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...5/30774169.jpg
                    har även 3 lavastenar, men de passar inte in med de andra stenarna. Vill nog inte blanda för många olika material. Antingen lavasten eller "gråsten" så att säga.. Less is more sägs det ju! Gruset kommer vara mörgrått/svart.
                    Senast redigerad av Föllförfisk; 14 April 2010, 10:06.

Kommentar

• Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

Provade att flytta en av de flata stenarna till vä kant, blev lite bättre. Men frågan är om inte svaret är ytterligare en red moore som vara i vä hörn nånstans? Synd man inte kan låna hem från djuraffärerna o prova! Hihi!
                      Senast redigerad av Föllförfisk; 14 April 2010, 10:03.

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

Jag "lånade" hem rötter. eller jag köpte o var itne nöjd o då fick jag byta

btw. länken funka inte (kanske bara för mig)

edit: jo den funka om man tar bort ett "http"

Kommentar

• hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

testa att ställa mangroven upp. kanske blir bättre?

Kommentar

• Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

Ursprungligen postat av MaxB
                            Fundera och visualisera fram bilder på hur du vill att det skall se ut i karet. Titta och mät med blicken. Jag brukar driva zoohandlarn bananas med att lägga ut en massa rötter på golvet och kolla om dom passar ihop.
                            Ett trick är att lägga ihop mindre rötter och skapa större system - det är bara att bygga och sätta ihop rötter av olika typer tills man är nöjd med både utseende och funktion - och det är enbart du i slutändan som bestämmer hur det skall se ut, blir du nöjd så är det bra! Färgmässigt tror jag inte du behöver tänka på något speciellt, då rötterna blir ganska likfärgade efter en tid och dessutom får snygga ansättningar av en del alger - och det är bara snyggt och ser naturligt ut!

Jag gör som du när jag handlar rötter, detsamma gäller danne_85, zoohandlarna verkar iofs tycka om våra konstruktioner som i vissa fall innehåller 10-15 plus rötter i en stor hög eller rad

Jag har också märkt att jag går mer och mer ifrån stora rötter vid varje ny scape, ta bort en stor och addera tre små, tryck in lite växter här och där och du får ett oändligt mkt större grott/gömställe system.

Sen ligger det ju också i varje mans gener att bygga saker, min fetisch är akvarierötter, andra gillar bilar etc.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

Kommentar

• Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

jag hade nog köpt någon mer mangrove och skapat en smärre hög/byggnation i ena hörnet och helt enkelt låtit redmooren stuckit ut därifrån, mer eller mindre rakt ut i karet
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

Kommentar

Arbetssätt...