svart grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #16
    jag har köpt svart rådarsand 2-3mm på djurmagasinet i Jönköping för ca3år sedan.. resultaret den gången blev att ca 100 prinsessan av burundi lämnade in på en vecka fatta min ilska senare när jag och Micke (Ägaren) pratade med tillverkaren och dom säger att det inte rekommenderas att ha till akvarier alls. nu när jag fått reda på att den sanden jag har nu är samma, fast inköpt på Rilo zopermarket Jönköping där säger dom att deras leverantör har gjort massa tester och det ska vara ofarligt??????? Micke på djurmagasinet Jönköping tar inte heller hem Rådarsanden (svart) längre men det ska finnas en ny sort som är tvättad svart kvartsit... Ia det svarta gruset du var inteserad av på djurmagasinet fungerar bra jag har massor här hemma, det är inte kross utan sten 1-3mm jätte fint i akvariet det är visserligen inte kolsvart utan mörkgrått, själv vill jag ha kolsvart..
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Aluminium i sig är inte oskyldigt, problemet för fisk vid försurning handlar till stor del om att aluminium löses ut och att fiskens gälar blockeras av aluminiumhydroxid. Dock kan även andra bottenmaterial innehålla aluminium och problemet skall egentligen dyka upp först när pH går neråt 4.5. Eftersom det ändå finns ett pH-beroende problem med aluminium och eftersom det som diskuteras här är aluminiumbaserat så kan det ändå vara intressant att stämma av - hur ser det ut med pH för de som haft respektive inte haft problem med svart grus?

      Jag har en del svart grus, dock inte blästervariant, utan att ha sett några problem och vad gäller pH är mitt problem att jag inte får ner det dit jag egentligen vill.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #18
        mitt ph ligger nu på ca6,5.. Jag ska till djurmagasinet idag och tar med lite vatten för test där och prata lita med Micke om mitt problem jag har lite tur min syster jobbar där så man får oftast lite bättre hjälp av dom än på andra ställen.. sen är Nicklas på Rilo väldigt bra han kollar lite på olika typer av filtrering vilket som kan hjälpa.. så jag klagar inte på servicen man får av duktigt folk, sen finns det dom som bara vill sälja, och det märks väldigt fort när man pratar med dom..
        Ha de, så länge /Ulrik
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Ia Lindgren
          • February 2010
          • 37

          #19
          Ursprungligen postat av gonzo44
          jag har köpt svart rådarsand 2-3mm på djurmagasinet i Jönköping för ca3år sedan.. resultaret den gången blev att ca 100 prinsessan av burundi lämnade in på en vecka fatta min ilska senare när jag och Micke (Ägaren) pratade med tillverkaren och dom säger att det inte rekommenderas att ha till akvarier alls. nu när jag fått reda på att den sanden jag har nu är samma, fast inköpt på Rilo zopermarket Jönköping där säger dom att deras leverantör har gjort massa tester och det ska vara ofarligt??????? Micke på djurmagasinet Jönköping tar inte heller hem Rådarsanden (svart) längre men det ska finnas en ny sort som är tvättad svart kvartsit... Ia det svarta gruset du var inteserad av på djurmagasinet fungerar bra jag har massor här hemma, det är inte kross utan sten 1-3mm jätte fint i akvariet det är visserligen inte kolsvart utan mörkgrått, själv vill jag ha kolsvart..
          Menade den fina sanden...kanske sa grus Den fina svarta sand dom säljer här på Djurmagasinet i Luleå är svart blästersilikat. Var på väg att köpa en säck på 20-25 kg, o på den stod det "svart blästersilikat" men glömde bort o kolla tillverkaren. Har gett upp hoppet om att hitta ngn fin svart sand, så därför har jag tänkt gå upp till ett grus på ca 1-3 mm som inte är vasst i kanterna.

          Jag har väldigt många Corysar, o dom gillar ju gräva ner huvudet i sanden när dom letar mat, så det är dom som jag är mån om. Kommer att lägga ut pengar på en dyrare Cory-art, o då vill jag ju inte chansa på ngt dåligt sand/grus.

          Har i alla fall varit i kontakt med "Zoosajten.se" som några tipsade om ang ett svart grus på 1-3 mm i 10 kg säckar http://www.zoosajten.se/svart-p-1364-c-343.aspx . Undrade om dom kunde maila över ngn bättre närbild på gruset, men fick svaret att dom skickar hem lite grus till mig bra service.

          Har i alla fall tagit egna bilder på "Zolux Quarts" 2-3 mm som jag testar i ett litet kar.
          Här är en närbild på det torra gruset http://cid-e84efba399d272e0.skydrive...4rbild%202.jpg
          Och en bild på hur det ser ut i karet http://cid-e84efba399d272e0.skydrive...3%20mm%205.jpg
          Om man klickar på bilderna så får man riktigt bra närbilder.

          Här är en privat bild på IMAZO´S svarta 1-2 mm http://cid-e84efba399d272e0.skydrive...201-2%20mm.jpg som "Räkrom" på "Redbee.se" lagt ut.

          Ska i alla fall bli intressant o se hur "Zoosajtens" grus ser ut. För dom hade ju väldigt bra pris på frakt.

          Är också ute efter ett svart o inte grått grus //Ia

          Kommentar

          • mollsan
            • March 2010
            • 228

            #20
            De hade det svarta från imazo i linköping igår. Men jag mitt spån fick för mig att det var "för litet". Så jag köpte det inte. Dumt av mig kan ju inte åka 10 mil igen Bara för gruset...
            Visst skulle det passa bra till pansarmalar?

            Också nyfiken på hur zoosajtens grus är, verklig bra service verkar det som.
            Du får återkomma när du fått det!
            www.guppys.se
            Svenska GuppySällskapet
            Forum-Nybörjarinfo-Genetik

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #21
              Ja jag har svart grus från zoosajten som jag skrev tidigare, mina corydoras har inte problem med det( men varierar kanske hur mycket de gräver) ja de har god service
              MammaMia

              Kommentar

              • mollsan
                • March 2010
                • 228

                #22
                har du någon bild?
                Tycker det är så svårt att uppfatta den verkliga storleken bara med mått (har ju aldrig funderat på detta med gruset innan)
                www.guppys.se
                Svenska GuppySällskapet
                Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                Kommentar

                • Ia Lindgren
                  • February 2010
                  • 37

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Aluminium i sig är inte oskyldigt, problemet för fisk vid försurning handlar till stor del om att aluminium löses ut och att fiskens gälar blockeras av aluminiumhydroxid. Dock kan även andra bottenmaterial innehålla aluminium och problemet skall egentligen dyka upp först när pH går neråt 4.5. Eftersom det ändå finns ett pH-beroende problem med aluminium och eftersom det som diskuteras här är aluminiumbaserat så kan det ändå vara intressant att stämma av - hur ser det ut med pH för de som haft respektive inte haft problem med svart grus?

                  Jag har en del svart grus, dock inte blästervariant, utan att ha sett några problem och vad gäller pH är mitt problem att jag inte får ner det dit jag egentligen vill.
                  Det var ju bra att veta, tur att det finns dom som är insatt i vattenkemi

                  Har många gånger tänkt att jag ska försöka sätta mig in i det här med vattenkemi...men har inte blivit än i alla fall

                  Kollade i alla fall in Luleå kommuns sida om vårt dricksvatten, o i den långa listan med div kemiska värden så ska vi ha ett pH kring 8,2 och en total hårdhet på 4,1 (från det vattenverk jag får vatten ifrån). Vet inte vilka andra värden som skulle kunna vara bra o veta

                  Ia

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #24
                    Ursprungligen postat av mollsan
                    har du någon bild?
                    Tycker det är så svårt att uppfatta den verkliga storleken bara med mått (har ju aldrig funderat på detta med gruset innan)
                    nej ingen bild med bara gruset, men be dom om lite grus som Ia skulle få, är ju det bästa att se i verklighet
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #25
                      "Zolux Quarts" har jag blivit rekommenderad idag på Djurmagasinet Jönköping, när jag va inne och fick hjälp av min syster som turligt nog jobbar där att testa vattnet och det visade bara bra värde både från karen och kranen.. Till gruset , jo syrran ringde Emazo och kollade med dom hur det ligger till med detta gruset och enligt deras erfarenhet så ska det inte vara något problem alls, synd bara att Rilo zoo inte vill köpa tillbaka gruset jag köpte av dom, men skam den som ger sej vi ska se om jag inte kan lyckas att få dem att ta tillbaka det, ska kolla med en kompis som jobbar i labbet på skanska där dom testar och prövar all asfalt dom tillverkar där, av bland annat Quartsit tyvärr grå =( ska bli kul att se vad dom testerna visar på mitt problem grus....... /Ulrik
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...