Byta grus mot sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    Byta grus mot sand?

    Hur byter man lättast grus mot sand i akvarium som redan är uppstartat? Fördelar/nackdelar?? Vad bör man tänka på?
    Jag är sugen på att byta ut mitt svart grus mot julas blästersand...
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Finns nog inte så mycket att välja på. Töm akvariet och lägg i rensköljd sand och inred på nytt. Spara dock filtermatr. osv genom att det får gå i en hink med gammalt akvarievatten. Har själv gjort om kar på detta sättet många gånger och har aldrig sett några problem för fiskarna. Men man får ju dock mata sparsamt ett tag och i princip betrakta det som nystartat.

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      jag tömde bara ut ca 1/3 del av vattnet å tog bort så mycket grus som gick sen hällde jag i Julas blästersand som man köper ren å färdig, gick jättebra,den sjunker direkt, tog inte lång tid(120 lit) å alla fiskar å växter var kvar, så inte behöver du tömma allt men lite grus är ju kvar då men inget som stört mig då det är så väldigt lite, så gjorde jagca 2 mån sen å alla mår fint,ynglat av sig å lagt ägg efter det så nu har jag corydorasyngel åxo
      Senast redigerad av doppingen; 11 April 2010, 16:49.
      MammaMia

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        Har bytt från grus till sand i 2 av mina kar. Gjorde på följande sätt:

        Tog upp diverse inredning och växter. Lämnade dock någon grotta till fiskarna som jag inte tog upp. Tog bort gruset i halva akvariet och ersatte med sand. Sedan flyttade jag grottan så fiskarna följde med till den nya sanddelen och tog upp resten av gruset och ersatte med sand.
        Fiskarna verkade inte alls stressade av det. Det har gått hur bra som helst alla gånger.
        Lycka till!
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag gjorde helomstrart. se min malawi-tråd i min signatur för bilder!

          Kommentar

          • tiffy07
            • March 2010
            • 41

            #6
            Tack för alla svar! Ska nog se om jag vågar ta det stora steget imorgon

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #7
              Ursprungligen postat av Estetfjortiz
              Har bytt från grus till sand i 2 av mina kar. Gjorde på följande sätt:

              Tog upp diverse inredning och växter. Lämnade dock någon grotta till fiskarna som jag inte tog upp. Tog bort gruset i halva akvariet och ersatte med sand. Sedan flyttade jag grottan så fiskarna följde med till den nya sanddelen och tog upp resten av gruset och ersatte med sand.
              Fiskarna verkade inte alls stressade av det. Det har gått hur bra som helst alla gånger.
              Lycka till!
              Ser inte fördelen med att göra på detta sättet. Verkar sämre och svårare att inreda i ett kar när fiskar mm. är kvar i karet. Sen kan det väl vara knepigt att undvika att sanden blandar sig när man joxar runt i ett delvis vattenfyllt akvarie.

              Kommentar

              • Lellel2
                • September 2009
                • 199

                #8
                Jag rensade karet, plockade upp allt och hade fiskarna i en plastback under tiden, lät filtret sitta kvar utan att bry mig särskillt om det även om det blev helt torrlagt (btn filter), grävde upp allt gammalt grus, i med det nya och sen på med så mycket gammalt vatten som du nu sparat (jag hade kanske 10 % gammalt vatten) och sen i med fiskarna. Sen som sagt, betrakta det som nystartat och mata efter det. Hittade tom fiskyngel bakom bakgrunden som överlevt torrläggningen (kanske 5 mm vatten kvar.) Kanske inget föredömligt men det fungerade bra för mig men då hade jag ungefär en tredjedel av den möjliga fiskbelastningen (ganska få/små fiskar)
                "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                Work smart, not hard

                Kommentar

                • Rickard p
                  • November 2009
                  • 115

                  #9
                  Jag har gått över till julas sand det är mycket snyggt och den sjunker väldigt fort, hade engelsk sjösten förut och slamsög varje vecka fanns mycket skit varje gång jag mattar mycket , nu byter jag bra vatten ? vet inte var skiten tar vägen om det är malarna som lyckas äta upp alla rester nu när det ligger uppe på och skiten åker in i filtret ?.
                  Jag har fått sämre hårdhet från 7 ner till 2 och ph har sjunkit med men tror att engelsk sjösten har lite kalk i sig.
                  Senast redigerad av Rickard p; 12 April 2010, 18:31.

                  Kommentar

                  • Lizzy_123
                    • March 2010
                    • 71

                    #10
                    Jag funderar också på att byta till julas sand, men undrar vad det igentligen är för sand? Hur tjockt ska man ha?

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #11
                      jag har också planer att byta till julas sand

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lizzy_123
                        Jag funderar också på att byta till julas sand, men undrar vad det igentligen är för sand? Hur tjockt ska man ha?
                        jag har i min kub ca 6-7 cm längst bak o typ 3 där fram.

                        Kommentar

                        • tiffy07
                          • March 2010
                          • 41

                          #13
                          Nu har jag bytt! Gick jättebra, alla fiskarna + inredningen åkte ut. Har lite dimma än, men fiskarna simmar och ser inte ut till att ha farit illa på något sätt.

                          Kommentar

                          • doppingen
                            • April 2008
                            • 1079

                            #14
                            Ursprungligen postat av tiffy07
                            Tack för alla svar! Ska nog se om jag vågar ta det stora steget imorgon
                            hur har det gått?
                            MammaMia

                            Kommentar

                            • doppingen
                              • April 2008
                              • 1079

                              #15
                              hoppsan! frågade visst samtidigt som du svarade
                              MammaMia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...