MalawiBiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raccso
    • March 2003
    • 13

    MalawiBiotop

    Jag ska försöka göra ett malawi biotop akvarium och undrar hur jag ska inreda det (botten och annat material). Kan ni hjälpa mig?

    Oscar
    Oscar
  • max holmberg
    • September 2002
    • 18

    #2
    Står själv inför samma projekt Oscar!
    Jag fick 9 stycken Melanochromis auratus i födelsedagspresent. De går nu i ett 90 L men jag har ett 125 L som är fisktomt för tillfället. Detta tänkte jag försöka inreda så biotopiskt som möjligt! Ska försöka mig på att skapa en frigolitbakgrund först och sedan inreda med svart skiffer och 3-5 mm Engelsk sjösten. Ska försöka klara det utan växter men det kan bli lite krångligt med algväxten tror jag. Funderar på om jag behöver silicona ihop skiffern för att undvika "olyckor" då auratusen gräver ganska mycket. Någon som har erfarenhet av denna fisk eller denna inrednings-tanke?
    "Communication is the problem to the answer..."

    90 L Melanochromis auratus
    125 L Väntar på inredning

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      ha väldigt fin kornig sand 3mm och ha hålsten för det höjer kalkhalten i vattnet det tycker malawis om
      corydoras.

      Kommentar

      • mikro
        • November 2002
        • 260

        #4
        Jag skulle säga att det beror lite på vilka malawisar du ska ha. Vissa vill ha mer sand än andra och vissa är mest intresserade av grottor. Men jag hade definitivt kört på sand och inte grus. Det blir enklare för fiskarna att gräva och det ser snyggare ut : )

        ---
        Mikael

        Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?
        ---
        Mikael

        Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Jag har själv några "auratusar". De gräver faktiskt inte så mycket, och mitt nuvarande akvarium är inrett med stenuppbuggnader av lavasten och 2-3 cm grus. Kom bara ihåg att ha frigolit i bottnen, så att det inte blir sprickor av lavastenen!

          MvH/malawi-akvaristen
          Björn Forsberg

          Kommentar

          Arbetssätt...