"Tillagning" av rötter och grus plockat från naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    "Tillagning" av rötter och grus plockat från naturen?

    Hej!

    Har funderat på att plocka vanlig sand som finns i våra svenska sjöar och använda som grus. Funkar detta och hur länge måste man koka den för att bli av med alla bakterier?

    Även samma fråga om rötter och dylik mn hittar i naturen. Hur länge ska de kokas eller räcker det med att lägga in dom i ugnen på normal värme?

    Tacksam på snabbt svar!


    / Tordh
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Ursprungligen postat av tordh
    Hej!

    Har funderat på att plocka vanlig sand som finns i våra svenska sjöar och använda som grus. Funkar detta och hur länge måste man koka den för att bli av med alla bakterier?

    Även samma fråga om rötter och dylik mn hittar i naturen. Hur länge ska de kokas eller räcker det med att lägga in dom i ugnen på normal värme?

    Tacksam på snabbt svar!


    / Tordh
    Sand går fint den behöver inte koka du behöver bara hälla över kokande vatten. Jag gör inte ens det sköljer den som vanligt inte hittat något spännande i något akvarium för det.

    Rötter är lurigare de måste vara döda för att det skall funka och helst legat och dragit ur i vatten en längre tid.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • tordh
      • February 2010
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av lillfrasse
      Sand går fint den behöver inte koka du behöver bara hälla över kokande vatten. Jag gör inte ens det sköljer den som vanligt inte hittat något spännande i något akvarium för det.

      Rötter är lurigare de måste vara döda för att det skall funka och helst legat och dragit ur i vatten en längre tid.
      Tack! Då kan man ju tjäna lite kosing på sanden

      rötterna har legat sen stormen gudrun, då bör de ju vara döda, men man vet ju inte med moder natur men kan fiskarna dö om rötterna inte är döda?
      Har ett halvt zoo hemma hos sig

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Ursprungligen postat av tordh
        Tack! Då kan man ju tjäna lite kosing på sanden

        rötterna har legat sen stormen gudrun, då bör de ju vara döda, men man vet ju inte med moder natur men kan fiskarna dö om rötterna inte är döda?
        Enda sättet är att prova gör rent och i med dom och i med några pilot fiskar.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • tordh
          • February 2010
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av lillfrasse
          Enda sättet är att prova gör rent och i med dom och i med några pilot fiskar.
          det har du faktiskt rätt i

          men jag får prova mig fram helt enkelt!

          Tack för snabba och bra svar!
          Har ett halvt zoo hemma hos sig

          Kommentar

          • phreak
            • March 2010
            • 77

            #6
            sand kan du lägga i ett glas och i med ättika har för mig om "det" skummar så e det mycket kalk i.. men kan ha fel
            102l kar
            350l kar
            200l kar

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Ursprungligen postat av tordh
              Tack! Då kan man ju tjäna lite kosing på sanden

              rötterna har legat sen stormen gudrun, då bör de ju vara döda, men man vet ju inte med moder natur men kan fiskarna dö om rötterna inte är döda?
              Vet du vad det är för träslag? man ska inte ta barrträd, för de innehåller terpentin, en del brukar ta rötter som legat i sjöar, men då är det oftast gran, tall de hittar, de funkar ett tag, tills det yttre lagret av roten ruttnar bort och terpentinet läker ut, och fisken dör.

              Men lövträd ska gå bra, om de legat i en torvmosse i några tusen år, om man tar rötter utifrån så måste man se till att de inte har någon bark kvar eller något annat som ser färskt ut.

              om det finns någon torvmosse i närheten så åk did och se om du kan hitta nå :P
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ursprungligen postat av phreak
                sand kan du lägga i ett glas och i med ättika har för mig om "det" skummar så e det mycket kalk i.. men kan ha fel
                Kalk kan ju vara bra om man vill ha ett stabilt pH runt 7.5?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • tordh
                  • February 2010
                  • 71

                  #9
                  la i sanden i akvariet igår, men det är fortfarande grumligt :S hur länge måste pumpen rengöra för att det ska bli kliniskt rent?
                  Har ett halvt zoo hemma hos sig

                  Kommentar

                  • kr3wie
                    • May 2008
                    • 71

                    #10
                    Ursprungligen postat av tordh
                    la i sanden i akvariet igår, men det är fortfarande grumligt :S hur länge måste pumpen rengöra för att det ska bli kliniskt rent?
                    Inte lätt att säga då vi inte vet hur många liter vatten det är som ska rengöras?
                    FORTFARANDE ETT YNGEL

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #11
                      det tar några dagar iaf

                      Kommentar

                      • tordh
                        • February 2010
                        • 71

                        #12
                        Mitt akvarium är på 312 liter det har stått i två dagar nu och har blivit lite renare så att man ser 1/3 till 1/2 in i akvariet. Ska jag räkna med minst två dagar till? Har en pump som pumpar 440 liter i timmen plus en fluval plus 4 tror jag det är som går där i.
                        Har ett halvt zoo hemma hos sig

                        Kommentar

                        • kramboa
                          • March 2009
                          • 21

                          #13
                          Hur gick det?
                          Jag tog själv sand direkt från en sjö utan att skölja ens, tänkte det skulle följa med massa nyttigt. Det var grumligt några dagar, sen klart. Då flyttade fiskarna in och dom har mått bra sen dess.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...