Mina fiskar syns aldrig till!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzy_123
    • March 2010
    • 71

    Mina fiskar syns aldrig till!!!!

    Jag har ett 170L akvarium. Med en stor eldsjtärt, en prickig knorrmal och en till mal av något slag. Dessa ser man nästan aldrig till, speciellt knorrmalen. Har två stenar som är ihåliga som dom bor i. Har funderat på att ta bort dem och ersätta de med en snygg rot.kommer de att bli väldigt stressade och att må dåligt? Är det bara att gilla läget och ha kvar deras bo? Köpte mitt akvarium begagnat med inredning och fiskar. Har andra fiskar också men det hade varit roligt om man fick se att alla fiskar mår bra.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    malar är väl inte så himla aktiva under dagen. min mal ser jag oftast när jag släkt akvariet.

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      mina är framme nästan jämtså kraftiga variationer tydligen
      MammaMia

      Kommentar

      • Fredreko
        • March 2010
        • 39

        #4
        Hej, Jag hade nästan samma problem i mitt förra akvarium så fort jag kom in i rummet så gömde sig alla fiskar. Så det blev till att sitta still och vänta för att se några.
        Nu har jag köpt fler fiskar av samma sort och helt plötsligt så vågar alla visa sig och struntar i om det är folk i rummet, jag tror att när dom inte ser några andra fiskar så tror dom att det är fara och gömmer sig och är det fler fiskar i karet så blir dom mer upptagna av att skapa revir och para sig
        _______________
        528L Malawi
        60L Yngel Fire fish

        Kommentar

        • snippidippi
          • October 2009
          • 81

          #5
          min piskstjärtsmal ligger helt ute i det öppna och borrar ner sig i sanden, inte det minsta blyg men mina pansarmalar syns kanske 10min om dagen och zebrabotiorna syns kanske 30-60sec om dagarna, skukt blyga!

          Kommentar

          • sandish
            • August 2009
            • 462

            #6
            Ja en lösning är att eventuellt möblera om akvariet lite som du själv sa...
            Men de flesta malar är nattdjur
            500L Monster Tank
            1st Paroon haj
            3st Påfågelciklider (Oscar)
            1st Gibbicep

            1 st Redtail Catfish

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Tror som ovan - att de är varierande på fisk - verkar vara ganska personligt faktiskt :-) Dock ska man inte "ta bort" deras gömställen tror jag då det kan vara ett ökat stressmoment för dem. Isåfall hellre skaffa fler släktingar till dem i de fall de går bra med samma art (inte eldstjärten, tror jag) annars kanske andra fler bottenlevande så det blir mer "liv" på bottnen.

              Mina 177:or såg jag inte ofta till men så satte jag ner några ancistrusar och nu ser jag de båda sorterna mycket mer och de ligger tom framme dagtid. Men man kommer ändå aldrig ifrån att malar överlag är kvälls/nattaktiva - tror de "skyr" ljuset - eller iallafall inte gillar att vara för mycket framme när det är ljust - har för mig att en del av dem är ganska ljuskänsliga så det vore synd ed tanke på det också, att ta bort befintliga gömställen.
              Kanske kan vara en idé att skaffa lite mer dagaktiva på botten, som kan locka fram dem emellanåt? Eller prova ha lite flytväxter så det dämpar ljuset lite?

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ju fler gömställen man har desto säkrare känner fisken sig, och då visar den sig mer. Men många tror att de inte visar sig så ofta när de har få gömställen men det är fel. Men man kan även stoppa i fler fiskar som visar sig lite mer och simmar runt, då ser de lite mer "skygga" att det inte är någon fara att vara framme, så då kommer de också fram.

                Kommentar

                Arbetssätt...