Montera BTN bakgrund i Juwel akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JorgenB
    • March 2010
    • 10

Montera BTN bakgrund i Juwel akvarium

Hej.

Jag är ny på forumet och hoppas att jag gör rätt.

Jag har beställt och fått hem en BTN bakgrund (Rocky Juwel) till mitt Juwel Rio 300 men bakgrunden borde vara högre i mitt tycke.

Akvariumet är 120x66 men bakgrunden är 120x47.

Tittar jag på BTN´s hemsida så står det att man ska fästa bakgrunden även i botten, men då blir det ca 7-8 cm mellan toppen på bakgrunden och vattenytan och det ser inte bra ut.

Jag ringde dit jag hade köpt det (PWSS.se) och hon hade hört att man inte behövde sätta fast det i botten men ska man ha ciklider som jag så kan väl dom gräva och hålla på och kanske komma bakom bakgrunden.

Har jag rent av köpt fel bakgrund.
    Jag är oerhört tacksam om det är någon som kan leda mig på rätt spår.

Mvh//
    Jörgen
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

lägg en bit frigolit under så den kommer upp till önskad nivå. det kommer ju inte synas sen ändå då du lägger sanden över.

Kommentar

• JorgenB
      • March 2010
      • 10

Ja det ska jag prova.
      Förmodligen har jag väl köpt fel.
      Frigolit är väl ok för fiskarna också antar jag.

Tack för tipset.

/Jörgen

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

ja det är okej för dom. jag har aldrig hittat en bakgrund som passar mått-mässigt till mina kar. så så har alltid jag gjort o fått tipset från andra akvarister.

Kommentar

• JorgenB
          • March 2010
          • 10

Det gick bra med frigolit och det ser riktigt fint ut om jag får säga det själv :-)

Jag passar på att flika in en fråga till:
          Jag har beställt en fristående BTN modul typ "M", och min fråga är om jag ska borra hål i den så att den fylls med vatten för att minska flytkraften.
          Det låter ju troligt att man ska göra det men är det ingen risk i så fall att det blir stående gammalt vatten i modulen som inte omsätts och kan skapa sjukdommar?

//Jörgen

Kommentar

• drd
            • March 2004
            • 5586

Du skulle ju kunna montera ett litet pumphuvud i modulen och fylla med filtermatta och på så vis få ett extra filter i karet
            Då blir det inget stillastående vatten heller i det.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av JorgenB
              Det gick bra med frigolit och det ser riktigt fint ut om jag får säga det själv :-)

Jag passar på att flika in en fråga till:
              Jag har beställt en fristående BTN modul typ "M", och min fråga är om jag ska borra hål i den så att den fylls med vatten för att minska flytkraften.
              Det låter ju troligt att man ska göra det men är det ingen risk i så fall att det blir stående gammalt vatten i modulen som inte omsätts och kan skapa sjukdommar?

//Jörgen
              Var skall du sätta modulbiten?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• JorgenB
                • March 2010
                • 10

Jag har köpt en modul som jag ska ha som filtermodul men den jag åsyftar här är en fristående modul som ska stå på botten i akvariumet.

//Jörgen

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av JorgenB
                  Jag har köpt en modul som jag ska ha som filtermodul men den jag åsyftar här är en fristående modul som ska stå på botten i akvariumet.

//Jörgen
                  OK, skall den limmas på botten så bör du borra ett antal med småhål på de delar som är högst upp annars kommer det att bli en oerhörd lyftkraft i den.
                  Det kommer att läcka ut och in såpass lite vatten ur modulen så det spelar absolut ingen roll för vattenkvaliten i akvariet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• JorgenB
                    • March 2010
                    • 10

Ok, då vet jag hur jag ska göra.
                    Tack för tipset.

Kan passa på att flika in en fråga till om det är nån som "orkar" :-)
                    Jag håller på att bygga in mitt akvarium i väggen och därför kommer det högre upp än det brukar göra när det står på benstativ.
                    Jag har monterat in en BTN bakgrund samt en filtermodul men när jag sitter i soffan så ser man lysrören och stagen uppe i taket på akvariet och det ser inte snyggt ut helt enkelt.
                    Finns det någon matchande skiva att lägga längst upp eller finns det risk att det blir för tätt då? (Det är iofs bara 5 mm mellan ovankant bakgrund och underkant stag så det är inte så mycket att spela med)
                    Ideér?

//Jörgen
                    Senast redigerad av JorgenB; 29 March 2010, 19:31.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Om du fyller vatten ända upp så borde man inte se stagen lr lysrören...
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Fredreko
                        • March 2010
                        • 39

Men hallå nu blir man ju nyfiken på hur karet ser ut låter ju hel coolt BILDER!!!

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Eller så låter det som du har för mycket vatten i karet?
                          Om du kollar på högersidan av karet på insidan, är där en vit lapp med ett rött streck på och dit ska du fylla vattnet.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Ja som ansjo menar (tror jag) så får man ju inte fylla så att rören vattendränks Du kan sätta en list på kanten som täcker vattenlinjen om det är så att det är en springa där!
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• JorgenB
                              • March 2010
                              • 10

Ja, jag har inte fyllt med vatten än så det kanske inte blir något problem.
                              Det var bara något jag reflekterade över när jag satt i soffan och tittade in i det tomma karet.

Jag lovar att lägga ut bilder när det är klart.
                              Tack för alla tips och synpunkter.

//Jörgen

Kommentar

Arbetssätt...