Har djupet betydelse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisaochpatrik
    • October 2009
    • 4

    Har djupet betydelse?

    Hej
    Jag undrar om djupet i karet har betydelse?
    Jag förstår att för växterna har det betydelse eftersom det är svårare för ljuset att ta sig ända ned i karet.

    Jag har två pumpar som sitter i olika höjder. I mitten så strömmar det lite mer och lite längre ned har jag halva styrkan. Ytan rör sig men inte lika mycket som vid botten, tror jag.
    Djupet är 90 cm och vattenytan stannar 11-12 cm innan kanten. För jag inbillar mig att luftspalten är bra för fiskarna.

    Jag har 5 olika sorter men det är malarna som jag mest bryr mig om att försöka få dem att trivas.
    Jag har antennmal, indisk glasmal och körsbärsräkor bl a.
    Antennmalarna förökar sig som bara den. Hade hoppas på mer räkor i karet men det verkar som om snäckorna äter räkbebisarna? Och ja, jag drömmer om att glasmalarna ska föröka sig regelbundet.

    Hoppas på många tankar och kommentarer från er.

    Lisa
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen gillar jag akvarium med djup då det är betydligt lättare att inreda samt du får bättre djupkänsla i ett sådant kar.
    Svårigheten är annars att just inreda, det är inte det lättaste att nå allra längst in i karet, så där brukar man få trixa lite för att komma åt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Menar du höjden (botten - topp) eller djupet (framruta - bakruta)?
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av DAHLBERG
        Menar du höjden (botten - topp) eller djupet (framruta - bakruta)?
        Ah, där tror jag du har rätt, inte som jag uppfattade frågan...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lisaochpatrik
          • October 2009
          • 4

          #5
          Hej ansjo

          Jag är tacksam för alla tips och råd. Jag tror att jag tänkte ur fiskens synvinkel. Det är vattendjupet jag pratar om.

          Lisa : ) ; )

          Kommentar

          • Lisaochpatrik
            • October 2009
            • 4

            #6
            Hej DAHLBERG

            Jag undrar om vattendjupet i karet. Har det betydelse för malarnas trivsel och vilja att föröka sig? Alla tankar och kommentarer är av intresse för mig.

            Lisa : )

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Lisaochpatrik
              Hej ansjo

              Jag är tacksam för alla tips och råd. Jag tror att jag tänkte ur fiskens synvinkel. Det är vattendjupet jag pratar om.

              Lisa : ) ; )
              Det spelar oftast inte så stor roll, men tex corydoras brukar föredra ett kar som inte är så högt då de går upp till ytan och tar in luft.
              L-malar föredra allt som oftast ett syrerikt vatten, och har du bra fart på ytvattnet får du ner mycket syre i karet men ju lägre karet är desto närmare botten kommer den syrerika ytan som då kan vara en fördel.
              Men rent generellt funkar ett vanligt kar för de flesta malar bara man har syresattt karet ordentligt.
              Ett foto på ditt kar med den höjden vore kul...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Lisaochpatrik
                • October 2009
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det spelar oftast inte så stor roll, men tex corydoras brukar föredra ett kar som inte är så högt då de går upp till ytan och tar in luft.
                L-malar föredra allt som oftast ett syrerikt vatten, och har du bra fart på ytvattnet får du ner mycket syre i karet men ju lägre karet är desto närmare botten kommer den syrerika ytan som då kan vara en fördel.
                Men rent generellt funkar ett vanligt kar för de flesta malar bara man har syresattt karet ordentligt.
                Ett foto på ditt kar med den höjden vore kul...

                Hej igen

                Jo det skulle jag också tycka men jag är inte så haj med eletroniken. Jag har rätt mycket växter. De som behöver mer ljus har jag satt fast på någon brun "fjäderalgväxt" så ljuset når växterna. Tack för ditt svar.

                Lisa

                Kommentar

                Arbetssätt...