Holländsk sjösten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    Holländsk sjösten

    Jag har nu köpt hem 25kg holländsk sjösten till mitt kar. Ganska fin och ljust grus. Är det nån som har någon erfarenhet av det gruset eller andvänder det själv? Är det bra för växterna som bottenmatrial? Är lite skeptisk då den innehåller vita korn.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har den i ett Malawikar på jobbet i storlek 1-2 mm och det funkar fint.
    Detta kar var tidigare ett SA med växter och även då funkade det bra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Ursprungligen postat av sissi.
      Jag har nu köpt hem 25kg holländsk sjösten till mitt kar. Ganska fin och ljust grus. Är det nån som har någon erfarenhet av det gruset eller andvänder det själv? Är det bra för växterna som bottenmatrial? Är lite skeptisk då den innehåller vita korn.
      Jag har det till mitt 900 liter. dock så är det nytt så jag har inte hunnit märka negativ/positiv effekt... men jag tänker grus och funktionellt sett så tänker jag också grus.

      Toni har också detta i sitt kar och jag tycker det funkat bra hos honom... växterna är snygga och mår bra han har även corydoras med detta grus och det man bör tänka på då är att gruset inte har vassa kanter och så som det ser ut nu så trivs dom med gruset
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • sissi.
        • February 2010
        • 250

        #4
        Vad bra! Då har jag en sak mindre att oroa mig för. Då är det bara lodningen när akvariumet kommer, har nästan mardrömmar om det!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          ähh det går på ett kick iofs höll jag på i några dagar.. men om du bara har en 25 kg säck me grus så har du 150 liter max och då är det ganska lätt

          Bara du har ett bra vattenpass går finnemang
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • sissi.
            • February 2010
            • 250

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            ähh det går på ett kick iofs höll jag på i några dagar.. men om du bara har en 25 kg säck me grus så har du 150 liter max och då är det ganska lätt

            Bara du har ett bra vattenpass går finnemang
            Stämmer kommer ett 125 liters Tror du 25kg räcker bra till växterna?

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Jodå det kommer bli bra.. om du tycker att det är för lite så kan du alltid fylla på i efterhand
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              Arbetssätt...