Inrednings tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancistrus_malen
    • March 2010
    • 47

    Inrednings tips

    Jag ska alldeles snart starta upp ett 90L akvarium.
    Jag har tänkt att det ska innerhålla mycket växter och stenar men ändå få det att se naturligt ut.
    har någon ett nåt litet tips hur jag ska göra för att få det att se snyggt ut.
    är det något jag bör tänka på.( det jag har nu är jätte fult inrett)

    Jag ska ha en grotta av kokos nöts skal som jag har förberett. och en bit av en tegelsten är snyggt! kanske en lerkruka åt malen som är nergrävd i sanden. vad tycker ni???
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    #2
    Inredning handlar ju mycket om egen smak. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag vill ha utfyllnad på höjden. Någon rot som går upp mot ytan samt höga växter långt bak i karet.

    Jag har svårt för all inredning som inte ser verklig ut. Jag försöker skapa grottor som ser naturliga ut. Det behöver inte vara två stenar med en platt sten som tak. Gör man ett stenrös så skapar många fiskar egna grottor som man själv inte tänkt på från början.

    En kokosnötgrotta tycker jag är helt okej, den har ingen konstig färg som lyser. Jag har svårare för krukor och tegelsten. Även om det givetvis kan bara bra för vissa fiskar när det kommer till lek.

    Gillar när stenarna har liknande färger med. Antingen mörka eller ljusa. Spretar det för mycket ser det plottrigt ut.

    Men som sagt, mina tankar. Finns inga rätt eller fel när det gäller detta

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Jag tog fasta på att du nämner att det ska se naturligt ut och är själv inne på den stilen. Då kan det vara bra att inte bara ha en grusstorlek utan använda allt mellan lite större stenar, småstenar och grus som passar ihop i färg och form. Använd rundade snarare än kantiga stenar och låt många stenar ligga halvt nedgrävda.

      Tegelsten och lerkrukor kommer inte att se naturligt ut, men det kan ju vara snyggt ändå. Håller med föregående talare om att det inte finns några rätt eller fel.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
        Jag ska alldeles snart starta upp ett 90L akvarium.
        Jag har tänkt att det ska innerhålla mycket växter och stenar men ändå få det att se naturligt ut.
        har någon ett nåt litet tips hur jag ska göra för att få det att se snyggt ut.
        är det något jag bör tänka på.( det jag har nu är jätte fult inrett)

        Jag ska ha en grotta av kokos nöts skal som jag har förberett. och en bit av en tegelsten är snyggt! kanske en lerkruka åt malen som är nergrävd i sanden. vad tycker ni???
        tegelsten, kokosnöt och lerkruka är ju knappst naturligt om man säger så Jag personligen föredrar ganska ordentligt uppbyggda kar, alltså mycket rötter och sten eller bara rötter eller bara sten beroende på fiskarter och växter givetvis som passar arterna! Använder man riktig inredning så går det nästan inte att misslyckas tycker jag Man ska inte snåla på storleken heller utan tex en ordentlig rot som går upp till ytan gör att karet inte känns så platt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Håller med, det är både lättare och snyggare att inreda ett så litet kar med lite mindre växter, både i antal och storlek och istället satsa på snygga rötter och stenar.
          Bra växter till ett sådant kar är olika sorters Cryptocoryne, Vallisneria av någon mindra art, och i början kan det även vara bra med en snabbväxare som kan konkurrera ut algtillväxten, såsom Limnophila sessiflora.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
            jag kan hålla med på den biten att det inte ser så naturligt ut med tegelsten och lerkruka.... men min lilla mal vill ha massor av grottor och verkar inte trivas i stenrösen... ( det är min lilla ottocinclus ) vad tycker ni att jag ska stoppa ner för något då i akvariumet.( det är ett ganska avlångt akvarium som är 75 cm långt.
            Lägger du några rötter i en hög så får den massa skrymslen där den kan finna ro och trygghet
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Ancistrus_malen
              • March 2010
              • 47

              #7
              ops... skulle ändra ett inlägg råkade ta bort det... ( ett av mina) sorry.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                håller med ovanstående. kan köpa koksnötterna då de "ser" väldigt naturliga ut med sin träiga yta...men tegel o kruka går bort!

                Kommentar

                Arbetssätt...