Inredningstips (grävmonster)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Inredningstips (grävmonster)

    Tänkte höra om någon har några bra ideer hur man kan ha en inredning när man har en firre(giraffnosmal) vars högsta nattliga nöje är att gräva bort all sant kring stenar så allt rasar hela tiden.

    Lika spännande varje morgon och se vad "han" ställt till med. Får plocka rätt allt i karet varje dag om det ska se nogorlunda snyggt ut.

    Som det är nu har jag fin ljus sant och sen rötter och sten som bildar grottor. Har siktat in mig bara på växter som växer på stenar för ja han gräver upp allt som sitter i sanden. Har Anubias och Javaormbunkar som jag bundit fast och ja än så länge sitter de kvar även om stenarna ibland far iväg. Har lite fiskar som vill ha växter så jag kan inte gå på ett kar utan några.

    Vet inte riktigt hur jag ska tackla honom, eller ja inredningen eftersom sambon är tvärnegativ mot att jag gör mig av med hans giraff. Ska jag kanske palla upp allt direkt på botten så han inte KAN böcka bort sant under så det rasar. Men är det verkligen bra att lägg asten direkt på botten?

    Några tips och ideer?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ja placera stenarna direkt på bottenglaset och är det lite större så kan du lägga en bit tunn frigolit under! Försök planera karet så att du kan acceptera att den gräver och låta det vara så, den kommer troligtvis böka mindre om du låter bli att förstöra hans fina inredning hela tiden
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      En skiva tunn frigolit (typ 1cm) behöver du direkt mot glaset i bottnen, inga gruskorn under frigoliten och sen placerar du stenarna på frigoliten. Om en stens tyngd koncentreras på ett fåtal gruskorn är det som att sätta en spik mot glaset och slå till om stenens tyngd blir för mycket. Glaset spricker lätt om det är stora stenar.
      Min tanke är att göra er av med den faktiskt, det är en lätt fisk att hålla men om det inte är en dvärg giraff (jag antar att det är en Auchenoglanis occidentalis ni pratar om) blir den upp till 60cm i ett akvarium och behöver 2meter långt akvarium (notera jag vet inte alls hur stort akvarium ni har). De växter du kan ha är de som växer fast på stenar och rötter. Den kommer gräva upp allt annat som du märkt.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Nej, inte lägga sten direkt på glasbotten.

        Men har du bara stenar på ett ställe, kan du lägga en liten frigolit skiva just där, och då slipper du ju tömma allt vatten.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Jag lägger mina stenar direkt på glaset i mitt malawi-kar. har gått bra i 10 år. fast jag vet att jag borde ha nått under. men det är för jobbigt projekt att röja bort all sand osv.

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Tänk på att inte lägga stenarna i kanten på frigoliten så att plattan skulle kunna tänkas flyta upp om sten o sand bökas av. Frigot kan ju om du har otur kasta in stenar i glaset.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Äh låt fisken inreda själv, det är ju ändå han som ska bo där
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...