Tips på sand till Malawi ciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattiasmillberg
    • February 2010
    • 165

    Tips på sand till Malawi ciklider.

    Hej.

    Skulle vilja ha lite tips o ide´r på sand till Malawi ciklider.
    Var inne i en akvarie affär o där hade han väldigt ljus sand. snyggt till dem färggranna fiskarna.
    Vad tycker ni, var kan man köpa det? Många pratar om Julas bläster sand.
    har nu marmor kross men är inte nöjd, blir skitet snabbt o svårt för fiskarna o äta när det hamnar under lite större sten.

    Gärna tips på hur jag skall göra när jag byter "sanden"

    Tacksam för svar..

    Mvh Mattias
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Sug ut den gamla med en hävertsland och fyll på enligt filmlänk så slipper du grumling.

    This must be the best way to clean your new sand for your aquarium. This video is only to show how it works, size it up with a larger bottle and it will go f...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      På denna Zoopetsida finns ett foto på hur sanden ser ut i Malawisjön http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=195
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • mattiasmillberg
        • February 2010
        • 165

        #4
        Tar gärna emot lite tips på inredning som man själv kan göra. vad kan man hitta bilder på lite fina akvarium om man inte är gold member?

        Kanske lutar åt blästersand. ( känns ekonomiskt. ) Vore dock snyggt med antingen ljusare eller mörkare..

        Har nu 1-3mm grus i o över det marmorkross. funderar på att ta bort marmorkrossen o kanske lägga sand över gruset. Skulle det funka? Eller skall man ta bort gruset oxå?
        Tips o ideer är varmt välkommna.

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Jag kör med Biltemas blästersand i nästan alla mina kar nuförtiden, den innehåller inga metaller eller annat konstigt.
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • mattiasmillberg
            • February 2010
            • 165

            #6
            Tycker ni jag skall tömma mitt kar på all grus/sand innan o fylla på med blästersand. eller kan gruset ligga kvar under?

            Om man skall tömma, måste fiskarna till mitt 60 l kar så länge?

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av mattiasmillberg
              Tycker ni jag skall tömma mitt kar på all grus/sand innan o fylla på med blästersand. eller kan gruset ligga kvar under?

              Om man skall tömma, måste fiskarna till mitt 60 l kar så länge?
              Om du gör som jag skrev behöver du inte ta ut fisken, men du riskerar en nitritspik. Blandar du hamnar den grövsta sanden överst hur man än gör och det vill du väl inte.

              Kommentar

              • mattiasmillberg
                • February 2010
                • 165

                #8
                Jag förtår. Tror dock inte att min hävert suger så hårt att jag får upp det gamla gruset..
                O nej jag vill inte ha den grövsta sanden överst. Några förslag på hur jag får upp mitt gamla med en hävert?

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Sug direkt med slangen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...