Byte av Sand/Grus ja eller nej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Byte av Sand/Grus ja eller nej

    Jahap efter att ha kollat runt på diverse bilder här på Zoopet så har jag fått för mig att ren sand är mycket snyggare än det sand/grus jag har som jag också har tröttna på för att det är så himla fult ( 250kr för 20 kg )

    Det finns ju inget smidigt sätt att byta sand än att tömma skiten och lägga i nytt men vad jag undrar finns det något specielt jag ska tänka på.

    har en 25L dunk/balja där innerfilter kommer gå under tiden jag fixar det hela och även skalarerna kommer va där, resten av gänget kommer gå i mitt 30L kar.


    Så det hela kommer mer eller mindre bli som ett nystartat kar eller??

    kommer kunna spara ca 35 liter av det gamla vattnet och filtret kommer köras i 25L dunken så de nyttiga bakterierna kommer kanske klara sig ??


    eller ska jag skita i det hela och låta det vara som det är nu, har ju ändå ett nytt kar på G men det kommer bli försenat nu pga att kärringen vill att vi ska flytta så det känns inte lönt att köra igång ett 400L+ kar innan flytten är klar

    PS: Detta kar kommer också va igång när jag har införskaffat ett nytt dock.
    Senast redigerad av Constantine; 05 March 2010, 12:48.
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja det blir ju som att köra igång ett nytt kar. kommer ihåg när jag var yngre o inte hade samma kunskap om akvarium. när jag gjorde rengöring ca varannan månad så rengjorde jag sand o pump o allting, men mina fiskar klarade sig ändå.

    kör på Julas blästersand, o gör som du skrev. när du tömmer karet så vispa runt i den nuvarande sanden så du får med massa goa bakterier o skit. det är där baktereiekulturen finns o inte så mycket i det "rena" vattnet. sen byt sand. i med "skitigt" vatten, i med mer vatten, i med vattenredningsmedel o sen i med fiskar.

    ska nog gå fint serru

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      ja det blir ju som att köra igång ett nytt kar. kommer ihåg när jag var yngre o inte hade samma kunskap om akvarium. när jag gjorde rengöring ca varannan månad så rengjorde jag sand o pump o allting, men mina fiskar klarade sig ändå.

      kör på Julas blästersand, o gör som du skrev. när du tömmer karet så vispa runt i den nuvarande sanden så du får med massa goa bakterier o skit. det är där baktereiekulturen finns o inte så mycket i det "rena" vattnet. sen byt sand. i med "skitigt" vatten, i med mer vatten, i med vattenredningsmedel o sen i med fiskar.

      ska nog gå fint serru

      Haha jo tack....gjorde själv en ''grov rengörning'' varje månade när jag va yngre men det konstiga va att även hos mig överlevde fiskarna hehe.


      Men tack för tipset med att vispa runt den gammla första
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        a visst är det lustigt. ibland får man känslan av att man numera trippar på tå ang. fiskarna. de klarar nog mer än vad man tror!

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Skulle bara säga att allt gick bra.....och faaan vad mycket snyggare det blev nu

          Blev precis klar nu och jag börja kl 15.45 hehe


          Fiskarna verkar må bra, lika nyfikna som vanligt...men jag undra bara ska jag börja med PMDD nu direkt eller ska jag vänta tills växterna hinner acklimatisera sig..

          Och ska jag betrakta mitt kar som ett nystartat kar nu alltså med matning och allt....kan säga så här att jag räkna till mig ungefär 55st malaysiska sandsnäckor som titta fram när jag hade fyllt på med den nya sanden så lite gojs från den gamla sanden blev kvar??
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Du ska inte vänta med PMDD.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Du ska inte vänta med PMDD.

              okej tack ville bara va säker så jag inte göder algerna istället
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...