Marmorkross som bottenmatreal?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

Marmorkross som bottenmatreal?

hej jag undrar om jag kan ha vit marmorkross i mitt akvarium? har för mig att jag sett det i några zooaffärert. nånting man ska tänka på ifall man har det? får nämligen tag på det gratis
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

Ursprungligen postat av hult87
    hej jag undrar om jag kan ha vit marmorkross i mitt akvarium? har för mig att jag sett det i några zooaffärert. nånting man ska tänka på ifall man har det? får nämligen tag på det gratis
    Går bra att ha men man måste vara medveten om att det kommer att höja Ph och göra vattnet betydligt hårdare. Det är ju ren kalk som du tillsätter.
    En del malar kommer att ogilla det om det har vassa kanter eller är grovt.

//Roger
    Discus for life

Kommentar

• hult87
      • February 2010
      • 1287

okej, det var synd har redan högt ph... dumt när man har fri tillgång till marmorgross men får bli blästersand istället då

Kommentar

• lofstrog
        • November 2009
        • 989

Ursprungligen postat av hult87
        okej, det var synd har redan högt ph... dumt när man har fri tillgång till marmorgross men får bli blästersand istället då
        Det är ju också nästan gratis. Tror att Julas sand kostar 50:-/25kg. Riktigt snygg också. Har den i mitt 720L.

//Roger
        Discus for life

Kommentar

• Jens A.
          • March 2007
          • 5026

Hur högt pH har du? Marmor/kalk höjer inte pH i all oändlighet.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Marmor har rätt liten effekt på pH och hårdhet, det är visserligen kalk men i en mycket svårlöslig form, så effekten är mycket mindre och svagare än med kalksten.

All kalk kan bara höja till ungefär 7.5, över det har kalk/marmor ingen effekt alls.

Var beredd på att marmorkross är bara kritvitt ett kort tag, sen blir den blekgrön pga att det växer alger på och i stenen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• hult87
              • February 2010
              • 1287

jag har ett ph på ca 7,5 har bara testat med med stickor, ska skaffa dropptest

Kommentar

• mattiasmillberg
                • February 2010
                • 165

Har själv marmor kross och är inte speciellt nöjd med det. snyggt första månaden sen blir det lätt grönt o brunt. Det sämsta med min kross är att matresterna hamnar under dem lite större stenarna o blir svåråtkomliga för mina fiskar . Kanske bara jag som har det problemet.

Kommentar

• Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

Jag köpte marmorkross på maxi för 10:- till mitt Tanganyika-kar men har bara haft det i några dagar så få se hur det blir efter ett tag. Jag har ph. 8 sedan tidigare så på den fronten kommer det varken göra från eller till men tyckte det blev ganska snyggt att strö ut över sand och gråsten
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• hult87
                    • February 2010
                    • 1287

okej, har hämtat, gjort rent och kört igång akvariet nu med vit marmorkross, blev nöjd

Kommentar

Arbetssätt...