Ny slemmig trärot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ny slemmig trärot

    Hej, jag vet att jag har läst någon gång här på Zoopet om att nya trärötter kan bli slemmiga. Vi har köpt ett litet 60 L kar och startat upp här på jobbet.

    Roten fick ligga i blöt ett par dagar för att färga ur det värsta och nu har den varit i karet i 5 dagar nu och nu är det som vitt/genomskinligt slem längst ner vid gruset.

    Var det ofarligt och ska jag låta det vara lr ska jag ta upp roten och skura den? Låta din ligga i hink längre?

    Tacksam för råd
    Ha dé bäst... Tina
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av Katharina
    Hej, jag vet att jag har läst någon gång här på Zoopet om att nya trärötter kan bli slemmiga. Vi har köpt ett litet 60 L kar och startat upp här på jobbet.

    Roten fick ligga i blöt ett par dagar för att färga ur det värsta och nu har den varit i karet i 5 dagar nu och nu är det som vitt/genomskinligt slem längst ner vid gruset.

    Var det ofarligt och ska jag låta det vara lr ska jag ta upp roten och skura den? Låta din ligga i hink längre?

    Tacksam för råd
    Ingen fara med det vita klägget. Har du några malar så brukar de gilla att mumsa i sig det. Annars brukar det försvina efter ett tag.

    //Roger
    Senast redigerad av lofstrog; 01 March 2010, 12:49.
    Discus for life

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av lofstrog
      OIngen fara med det vita klägget. Har du några malar så brukar de gilla att mumsa i sig det. Annars brukar det försvina efter ett tag.

      //Roger
      Tack..

      Nej, vi har bara stoppat ner några tetror och posthornssniglar än så länge eftersom karet är ganska nystartat..

      Men du tror att det går bra fast karet är så litet??
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Tack..

        Nej, vi har bara stoppat ner några tetror och posthornssniglar än så länge eftersom karet är ganska nystartat..

        Men du tror att det går bra fast karet är så litet??
        Sniglarna käkar säkert också upp klägget. Tycker du att det tar för läng tid får du väl skubba lite men det brukar lösa sig.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av lofstrog
          Sniglarna käkar säkert också upp klägget. Tycker du att det tar för läng tid får du väl skubba lite men det brukar lösa sig.

          //Roger
          Tackar...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          Arbetssätt...