Kattsand.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #16
    hmmm...
    Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #17
      Hur länge funkar kattsanden? Jag tänker att om man ska ersätta tex pmdd med den så måste man väl byta ut den någon gång ibland? är det en månad, 6 månader, ett år, 3 år? Någon som har erfarenhet av det när växterna börjar få näringsbrist? (kan säkert bero på 100 andra saker också men generellt?)
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #18
        Man kan inte ersätta PMDD med kattsand. Man kör isåfall både och. Du får näringsbrist ganska omgående om du inte kör med PMDD.

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #19
          Kattsanden innehåller en del mineraler och järn så det blir mindre känsligt för slarv med microgödningen. Däremot har jag fått en hinna på ytan och en del alger. Det är förmodligen för mycket järn i 112:an just nu. Har förstått att kattsanden innehåller galna järn-nivåer och kan vara något negativt på det viset. Jag tror dock att jag tog för mycket sand. Skulle nöjt mig med ett superdupertunnt lager men det blev en signifikant tjocklek på vissa ställen. kanske därav mina algproblem. Sanden räcker generellt ett till flera år. I mitt fall mååånga år.
          Det blir dimmigt värre när man planterar om någonting men jag ser allafall inga järnbrister längre...
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • sofiemedg
            • March 2010
            • 98

            #20
            helt ny på det här med kattsand, har superfula växter och det verkar som att inget hjälper. kanske kan prova det här? måste man ha ngt mellan kattsanden och gruset eller är det bara lägga kaka på kaka? något annat tips på hjälp till fula växter?
            89

            Kommentar

            • lilleulv
              • July 2007
              • 208

              #21
              kattsand

              Ursprungligen postat av andersfiskar
              hmmm...
              Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.
              Ifall det är bentonit är det inte Coop. Den är av Mo-lera och löses inte upp.
              Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

              Kommentar

              • lilleulv
                • July 2007
                • 208

                #22
                kattsand

                Ursprungligen postat av andersfiskar
                hmmm...
                Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.
                Det är korekt, att kattsanden i början kan ge lite bruna alger, men de försvinnar når du gödsler med PMDD. Kanske är det järninnhållet i sanden, men jag vet inte.
                Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av sofiemedg
                  helt ny på det här med kattsand, har superfula växter och det verkar som att inget hjälper. kanske kan prova det här? måste man ha ngt mellan kattsanden och gruset eller är det bara lägga kaka på kaka? något annat tips på hjälp till fula växter?
                  Pmdd o co2 är lösningen.
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • sofiemedg
                    • March 2010
                    • 98

                    #24
                    har provat det med men det händer inte mkt mer än att det blev massor av algeroch smuts i akvariet? men kanske skulle hålla igång lite längre än jag gjorde. hur lång tid tar det för näringen att ge resultat? blir det lätt alger och smutsigt innan det ställer iordning sig?
                    89

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #25
                      Ursprungligen postat av sofiemedg
                      har provat det med men det händer inte mkt mer än att det blev massor av algeroch smuts i akvariet? men kanske skulle hålla igång lite längre än jag gjorde. hur lång tid tar det för näringen att ge resultat? blir det lätt alger och smutsigt innan det ställer iordning sig?
                      Det borde inte bli smutligare av pmdd eller co2. Alger kan man få av olika anledningar. Svajjiga co2-nivåer triggar gärna toffsar t.ex. Doserade du rätt med pmdd? Använde du vattenlösning eller torrdosering? Använde du både pmd och co2 ? Vilken co2-källa använde i så fall då? Mäsk? Tuber? Easy carbo? På vilket sätt blev det smutsigt?
                      Med både co2 och pmdd borde du se bra resultat på en vecka. Då växer det utav bara... Med bara pmdd får du inte lika kraftig tillväxt men det blir hyffsat bra.
                      Var noga att byta vatten samma dag en gång i veckan och ha inte lysrör äldre än ett år.
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #26
                        I ett nystartat kar kommer det alger.

                        Kommentar

                        • sofiemedg
                          • March 2010
                          • 98

                          #27
                          karet är inte nystartat, men med en ny pump. har bytt tillbaka till den gamla pumpen som det har funkat med och försöker mig på mindre mat, mindre lyse och sen mindre av näringen. det är inte ren pmdd? easy carbo hade erbjudande på tre olika vattenlösliga ämnen som heter, easycarbo-kolnäring , ferro-järn och profito-näringsämnde extra komplett. men det är väl typ samma? alltså ingen co2?.. inte så bra på det här avancerade, har bara kört i med vatten,fisk och växt förut..
                          89

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #28
                            Vad menar du med "Ren" PMDD? PMDD är ett pulver med näring du vanligtvis löser i flaskor med vatten men det kan också torrdoseras i väldigt små doser.

                            PMDD=Näring. Komplett och billigt.
                            Ferro-järn= En typ av näring. finns i pmdd
                            Profito-näringsämne extra komplett - finns i PMDD.
                            Easy carbo- kolnäring = CO2
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • sofiemedg
                              • March 2010
                              • 98

                              #29
                              alltså har jag allt som finns i pmdd. låter ju bra iaf, hoppas på att den gamla pumpen och näringen ska ge bättre resultat. tack för svaren iaf
                              89

                              Kommentar

                              Arbetssätt...