För lite bottenmaterial, kan man fylla på ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    För lite bottenmaterial, kan man fylla på ?

    Kan har precis insett att jag har för lite sand i akvariet för att mina växter ska trivas och kunna sprida ut sina rötter.

    Men akvariet är så tättplanterat att det skulle ta år att tömma det på växter, fylla på med sand och sedan plantera om. Finns det någon bättre metod där man kan fylla på med sand ?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Kan du fylla på mellan växterna? Är det för tätt så måste du väl dra upp, fylla på och plantera om.
    Men om du vill fylla mellan och det är sand du har och inte grus, så kan du pröva att göra så här;
    Ta ett rör, t ex från biltemas tvåbenta hävert, sätt en tratt i en änden. Håll röret precis över botten, häll i sanden och skölj ner den med akvarievatten. Nu kan du "spritsa" sanden precis där du vill ha den.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      Ursprungligen postat av Spongeduck
      Kan har precis insett att jag har för lite sand i akvariet för att mina växter ska trivas och kunna sprida ut sina rötter.

      Men akvariet är så tättplanterat att det skulle ta år att tömma det på växter, fylla på med sand och sedan plantera om. Finns det någon bättre metod där man kan fylla på med sand ?
      Bara att hälla på sand och sen damma av växterna och lyfta upp dem litegrann!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Man kan prova att fylla en plastpåse med tvättad sand och sedan klippa av ett hörn när man har påsen där man vill ha sanden. Dammar ganska lite då.

        Du kommer säkert att behöva lyfta upp växterna efteråt också.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Bara att hälla i!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            eller ta en petflaska o kapa av botten på. sen tvätta sanden...gräv upp sand med petflaskan o sen distribuera sanden där du vill ha den med. sanden rinner genom toppen på petflaskan.

            Kommentar

            Arbetssätt...