Trollhassel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

Trollhassel

Har fått tag på en snygg bit trollhassel eller ormhassel som jag sett att det kallas.

Har läst att den ska blötläggas, skalas och kokas om det går.
    Hur skalar man av barken? Den sitter ju ganska hårt?

Har någon här upplevt något negativt med dessa grenar i karet? Alla säger att man ska vara försiktig men inte läst att någon upplevt något negativt.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

det är olika växter;

Trollhassel heter Hamamelis - den har raka grenar och är ingen hassel. den blommar mitt i vintern med gula/orange/röda blommor.

Ormhassel heter Corylus avellana 'Contorta' - den är en riktig hassel och har skruvade grenar därav namnet. den får under vintern hängen med hanblommor senare kommer små honblommor som är röda.

jag antar att det är ormhassel du menar (den med skruvade/vridna grenar). jag skalar inte barken när jag använder grenarna. jag kokar dom inte heller, men det tar ju en tid innan dom sjunker, kokar man dom så har jag för mig dom sjunker snabbare. jag brukar trycka ner mina i gruset eller med en sten.
    Senast redigerad av Flaxss; 09 February 2010, 16:37.

Kommentar

• irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

Inte säker på att jag hängde med i det resonemanget!! Du skrev att trollhassel hade raka grenar sen längre ner antar du att det är trollhassel jag har (den med kurviga grenar).

Hur som helst har jag en gren som har en väldigt massa kurviga grenar. Men antar att jag bara lägger den i blöt ett tag för att se om den släpper ifrån sig något. Därefter testa vattnet den legat i för att se om värdena är ok.

Kommentar

• Flaxss
        • November 2008
        • 1718

Ursprungligen postat av irwin_fletch
        Inte säker på att jag hängde med i det resonemanget!! Du skrev att trollhassel hade raka grenar sen längre ner antar du att det är trollhassel jag har (den med kurviga grenar).

Hur som helst har jag en gren som har en väldigt massa kurviga grenar. Men antar att jag bara lägger den i blöt ett tag för att se om den släpper ifrån sig något. Därefter testa vattnet den legat i för att se om värdena är ok.
        du har fel namn på din växt, den du har är en ormhassel ingen trollhassel, trollhassel är en helt annan växt.

jag såg att jag skrev fel också det ska vara ormahssel och inte trollhassel. fingrarna var lite för snabb där.

Kommentar

Arbetssätt...