"Kort" pump till 200 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    "Kort" pump till 200 liter?

    Jag har ett 200-liters akvarium som är lite ovanligt i formen. Det är långsmalt och endast 40 cm högt. Jag har ett sandlager som är 5-7, kanske 8 cm högt, så låt säga att vattenhöjden blir 30 cm.

    Jag har tidigare haft en Fluval 3+ i akvariet. Den är anpassad för 200-liter, men jag blev galen på den då den ständigt drog in sand i nederdelen. Pumpen är nämligen 30 cm hög!

    Köpte nyligen en ny pump - en Aquaball som var kort nog, men inte anpassad för 200 liter, utan max kapacitet 150 liter. Nu fungerar inte den heller eftersom cirkulationen blir för liten. Jag har fått flera problem i akvariet pga detta

    När jag gör research så hittar jag INGEN pump som både är kort och med kapacitet nog. HJÄLP!? Är det någon som har tips? Jag vill helst inte byta till extern pump. Jag är så van vid att ha denna typ av pump och det har ju fungerat bra för akvariet förut (förutom insuget av sand förstås).
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    #2
    Om du har två små pumpar då? Kanske inte blir så vacker eller får plats.
    200L Nystart

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      tittat på ytterfilter? kanske får ändra din inställning lite. för om du har ett ytterfilter så har du inget problem längre + att du får mer plats i akvariet.

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        Två pumpar kan ju vara en lösning, och ytterpump - nej jag vet inte ens hur en sådan fungerar. Men jag kanske borde ta mig i kragen och kolla upp...! Tack för tipsen!

        Hmm. Men ändå. OM det är någon som har tips på en pump av något märke som uppfyller mina kriterier så får ni gärna säga till!

        Kommentar

        • pello
          • May 2008
          • 109

          #5
          Jag har ett som är 150cm långt och 30 högt på 160liter.
          Jag upptäckte precis som du att en akvaboll räckte inte till. Som tur var hade jag en fluval, tre eller fyra eller nåt, den får stå i andra änden.
          Det funkar jättebra och det finns fördelar med att ha två pumpar, tex att göra rent en i taget eller en pajar så finns alltid en kvar.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ytterfilter är inte svåra alls! o det är ju itne svårt att lära sig..+ att du får större filteryta o det är absolut inte negativt.+ att du slipper rengöra lika ofta!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Har du kollat på bottenfilter som drivs av en pumpskalle?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                #8
                Nej, det har jag faktiskt inte. Tanken har inte slagit mig nu när jag funderat på det eftersom jag trodde att man la in sånt i akvariet innan man lagt i sand och planterat etc. I mitt akvarium finns mycket växtlighet, stenrösen etc. Skulle det vara krångligt tror du?

                Kommentar

                • Ponta Henriksson
                  • January 2010
                  • 151

                  #9
                  I got a solution
                  Håll ditt akvariumvatten kristallklart med våra högkvalitativa innerfilter. Perfekt för små till medelstora tankar, enkel installation och underhåll.


                  ett alternativ kanske är

                  dock ingen erfarenhet av detta filter

                  Edit: Såg tyvärr dom inte kom in förens i mars
                  men funkar kanon iaf bara å koppla bort en filterpatron
                  Senast redigerad av Ponta Henriksson; 05 February 2010, 22:46.
                  Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                  http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Hmm, högintressant! Tack! Kanske "slipper" jag plugga in mig på ytterfilter och bottenfilter ändå Inte för att verka ointresserad - men en snabb och enkel lösning är ju ändå att föredra. Avancera i akvariekariärren har jag tid nog att göra ändå

                    Undrar bara om det blir för lite filtermassa om man kopplar bort undre filtret? Men iofs så har jag jättemycket sand - skrovliga kokosnötter - mossmatta - stenröse etc, och där växer väl en del nyttig bakteriekultur? Akvariet är oxå väl ingånget.

                    Vet du hur måttet blir på filtret om man kopplar bort det undre? Gör inget att det inte kommer in förrän mars. Mitt akvarium har varit såhär i ett par månader ändå...
                    Senast redigerad av cecilienne; 06 February 2010, 06:53.

                    Kommentar

                    • Ponta Henriksson
                      • January 2010
                      • 151

                      #11
                      Ursprungligen postat av cecilienne
                      Hmm, högintressant! Tack! Kanske "slipper" jag plugga in mig på ytterfilter och bottenfilter ändå Inte för att verka ointresserad - men en snabb och enkel lösning är ju ändå att föredra. Avancera i akvariekariärren har jag tid nog att göra ändå

                      Undrar bara om det blir för lite filtermassa om man kopplar bort undre filtret? Men iofs så har jag jättemycket sand - skrovliga kokosnötter - mossmatta - stenröse etc, och där växer väl en del nyttig bakteriekultur? Akvariet är oxå väl ingånget.

                      Vet du hur måttet blir på filtret om man kopplar bort det undre? Gör inget att det inte kommer in förrän mars. Mitt akvarium har varit såhär i ett par månader ändå...

                      En patron e ca 10 cm
                      Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                      http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                      Kommentar

                      Arbetssätt...